لوگو امرداد
شب بخارا به کاشمر رسید

سرو کشمر در بخارا قد می‌کشد

sarvekashmar«شب بخارا» پس از گذر از شهرهای فرانکفورت، ونکوور، یزد، مشهد، بابل، گناوه،  شیراز، امل ، سیمره ،قزوین، دزفول و‌ … به کاشمر می‌رسد.

نخست آذرمهر برزین نهاد

به«کشمر» نگر تا چه آیین نهاد

یکی سرو آزاده بود از بهشت

به پیش در آذر اندر بکشت

(فرزانه‌ی بزرگ توس فردوسی)

شب سرو کاشمر در دنباله‌ی سلسله‌ نشست‌های شب‌های بخارا پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه، به کوشش باغ حکمت ترشیز و با همکاری دانشگاه پیام نور کاشمر در این شهر برگزارمی‌شود.

در این نشست دکتر بهرام پروین گنابادی پیرامون سرو کاشمر، دکتر میلاد عظیمی درباره‌ی مجله بخارا در افق فرهنگ ایران، دکتر سلمان ساکت درباره‌ی عمیدالملک کندری و دکتر حامد خاتمی پور درباره‌ی سیر اجمالی در کارنامه کاشمر پژوهی به سخنرانی می‌پردازند.

پخش فیلم  مستندی درباره علی دهباشی و مجله بخارا و اجرای موسیقی بومی و سخنرانی سردبیر مجله‌ی بخارا از دیگر برنامه‌های این شب است.

سرو کاشمر یا کشمر یا سرو سپند زرتشت درختی است که به باور زرتشتیان به دستور زرتشت کاشته شده است. این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و از سوی مردم ستوده می شد. چندان که آوازه‌اش به متوکل خلیفه عباسی رسید. خلیفه به بریدن آن به خواجه ابوالطیب عامل نیشابور به همراه درودگری نیشابوری و آوردنش به جعفریه فرمان داد. زرتشتیان آن شهر پیشنهاد کردند که در برابر نبریدنش، ۵۰۰۰۰ سکه زر بپردازند. اما این پیشنهاد نپذیرفته نشد و سرو کهن‌سال را بریدند و برای خلیفه به بغداد بردند. یک روز پیش از رسیدن درخت به بغداد، متوکل به قتل رسید و این مطابق پیش‌گویی زرتشت بود که گفته بود هر که این درخت را ببرد، کشته خواهد شد. گفته‌اند این سرو در زمان قطع شدن بیش از ۱۴۰۰ سال دیرینگی داشت.

سرو از دیرباز نماد و نشان مردمان ایران‌زمین بوده است.

شب سرو کاشمر پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه 1397 خورشیدی در کاشمر، دانشگاه پیام نور، تالار پروفسور شمس شریعت تربقان برگزار می شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با بهترین درودها ،شوربختانه این عدد 1400 سال دیرینگی بنظر درست نمیاید ، چون زمان اشوزرتشت خیلی پیش تر از2800سال است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27