لوگو امرداد
برای شادی روان درگذشتگان

جشن فروردینگان در شیراز برگزار شد

زرتشتیان شیراز یکشنبه 19 فروردین ماه 1397 خورشیدی از ساعت 16 جشن فروردینگان را در آرامگاه زرتشتیان این شهر برگزار کردند.
دیوارنویسی‌های زیبای آرامگاه، گل‌های شقایق روییده از خاک، بوی اسفند و کندر، بوی بهارنارنج، آوای اوستا و نیایش و صدای پرندگانی که به گوش می رسید در کنار سفره‌ای رنگارنگ از میوه‌های فصلی، لرک (آجیلی آمیخته از میوه های خشک)، حلوا، سیروگ و کماج‌های گوناگون، همه و همه چشم نواز و گوش نواز بودند. به راستی چه شایسته بود که روان و فروهر درگذشتگان به شادی مهمان باشندگان بودند. به قدری فضای آرامگاه آرامش داشت که دل کندن از آن بسی سخت بود، اما با نزدیک شدن به غروب خورشید، جشن فُرودُگی دیگر به پایان خود رسید .
جشن فروردینگان یکی از جشن های دوازده گانه‌ی هر سال است. نام دیگر این جشن فُرودُگ (Froodog) می‌باشد. بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز فروردین از ماه فروردین برابر با 19 فروردین در گاشمار رسمی کشور فرودگ جشن گرفته می‌شود. این روز ویژه‌ی فروهر درگذشتکان و نیاکان است، از این‌رو زرتشتیان، برای شادی روان و فَروَهر درگذشتگان خود، به آرامگاه‌ها می‌روند و برای شادی روان آنان دست به نیایش برمی‌دارند.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19.jpg

19

20

فرتور از شهرام پوردهی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. در گزارش تصويری زادروز اشوزرتشت شيراز گفتم دوست داشتم عکسی از بهارنارنج شيراز هم می گذاشتيد. از اينکه در اين گزارش از بهارنارنج شيراز هم گذاشتيد ممنونم. حال و هوای فرودگی که وصف کرديد به جانم نشست. به روان درگذشتگان درود.

  2. چقدر دلنشین است وقتی در عکس های فرودگ تهران حضور کودکان را همراه والدین می بینی و هم بهره شدن جوانان در فرودگ شیراز را. این ضامن حفظ سنت ها و مراسم و آیین ها خواهد بود.

  3. ديوارنويسی ها به حق شکيل و زيباست. اگر اين موضوع در تمامی آرامگاه ها انجام بشه ميتونه جنبه فرهنگی و آموزشی داشته باشه. چونکه فرصت خوندن برا همه فراهم ميشه و با محيط همخونی داره.

  4. چقدر یکنواختی قبرها خوب است . اینکه همه از یک نوع و یک رنگ و یک اندازه سنگ استفاده کنند . آیا بغیر از شیراز شهرهای دیگر هم اینگونه است؟

  5. موافقم ، عکس بهارنارنج حرف نداره ، البته چندتا عکس ديگه هم هست که انرژی خوبی داره ، مثلاً گل شقايق يادآور جانباختگان راه ميهن است، دستتون درد نکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09