لوگو امرداد
در راستای آگاهی دانش‌آموزان از آیین‌ها

دختران دبستان گیو با آیین قاشق زنی آشنا شدند

دبستان دخترانه‌ی گیو در راستای  آگاهی دانش‌آموزان از راستی و درستی شماری از آیین‌ها، مراسم قاشق زنی شب چهارشنه‌سوری را به گونه‌ای نمادین در دبستان اجرا کردند.
سرزمین ما ایران، با پیشینه‌ی شهرآیینی چند هزار ساله، دارای شماری از آیین‌ها است که از دوره‌های گوناگون به‌جا مانده و هر یک فلسفه زیبا و پرمعنایی به‌دنبال دارد. از این آیین‌های دیرین می‌توان آیین چهارشنبه سوری را نام برد. در باره‌ی فلسفه‌ی این آیین باورهای گوناگون وجود دارد، ولی همگی در برپایی شادی و رفتن به پیشواز سال نو مشترک هستند.
آیین‌های شاد و زیبایی مانند قاشق‌زنی، اسپند دود كردن، آجیل خوردن، حافظ خوانی از جمله کنش‌های پسندیده‌ی ایرانیان است كه در چهارشنبه‌سوری به نمایش گذاشته می‌شود. ایرانیان باستان آتش را نماد پاكی، روشنی، طراوت و زندگی و از بین برنده‌ی آلودگی و تاریكی می‌دانستند. پیرایش این آیین كهن ملی و از میان بردن پاره‌ای از خرافات و نوآوری‌های اشتباه از آن می‌تواند به ماندگاری نام و نشان ایرانی ما یاری دهد.
قاشق‌زنی آیینی زنانه‌است، زنان چادری بر سر انداخته و گاه روبنده بر چهره می‌زدند تا ناشناس بمانند. آنگاه با قاشق بر کاسه یا قابلمه یا بر در خانه می‌کوبیدند و اهل خانه را از آمدن خود آگاه می‌کردند. اهل خانه کاسه‌ی خالی را گرفته و مشتی آذوقه و خوراکی خشک مانند بُنشَن در آن ریخته و بازمی‌گرداندند. قاشق‌‌زن پس از گردآوری آذوقه و پول کافی، آشی را فراهم می‌کرد. بیشتر این آش به انگیزه‌ی شفای بیماران فراهم می‌شد و پس از آنکه اندکی از آن را به بیمار داخل منزل می‌چشاندند، مابقی را به فقرا می‌بخشیدند.
این آیین، بیست‌وسوم اسفندماه 1396 خورشیدی از سوی آموزشگاه زرتشتی به نمایش گذاشته شد.

 1

2

3

4

فرتور از تارنمای دبستان گیو است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10