لوگو امرداد
بازشناسی گنج‌خانه‌های ایران

گنج‌خانه‌ی آبگینه و سفالینه

muzeگنج‌خانه‌ی (:گنج‌خانه‌ی) آبگینه یکی از گنج‌خانه‌های شهر تهران است. این سازه خانه‌ای تاریخی و در پیوند با روزگار قاجار است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته است. این گنج‌خانه یکی از پربازدیدکننده‌ترین گنج‌خانه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند.

این مجموعه از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ خورشیدی خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و سپس برای زمان هفت سال برای سفارت مصر بود. پس از آن، جایگاه سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود. در سال ۱۳۵۵ خورشیدی دفتر فرح پهلوی این ساختمان  قاجاری را برای راه اندازی گنج‌خانه خریداری کرد و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بهسازی آن آغاز شد. طراحی این گنج‌خانه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی آن به هانس‌هولاین، مهراز (:معمار) برجسته‌ی اتریشی سپرده شد. هولاین در طراحی گنج‌خانه‌ی آبگینه از آفرینه‌های (:آثار) برجسته‌ی تاریخی ایران مانند کاخ تچر ستون‌های تخت‌جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی گنج‌خانه به شیوه‌ی نوین طراحی شده‌اند، ولی این طراحی نوین به فضای کلی ساختمان آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن است. ساختمان گنج‌خانه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع جای دارد. طرح‌های در و پنجره‌های نفیس که بسیار خوب نگه‌داری شده‌اند، یادآور مهرازی روزگار سلجوقی است. این خانه بر پایه‌ی آمیزه‌ای از مهرازی ایرانی و اروپایی ساخته شده است. 

گنج‌خانه‌ی آبگینه از دو اشکوب (:طبقه) و شش تالار ساخته شده است و هر بخش آن قسمتی از تاریخ شیشه و سفال در ایران را نشان می‌دهد. این مجموعه نمونه‌هایی نادر از شیشه و سفال ایران را در خود جای داده است. از ظرف های سفالی که تاریخ ساخت آن‌ها به هزاره‌‌ی چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد تا کارهای شیشه‌ای که دیرینگی‌شان به هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد. کهن‌ترین شیشه‌ها لوله‌هایی به نام سیلندر شیشه است که از نیایشگاه چغازنبیل یافت شده و در پیوند با هزاره دوم پیش از میلاد است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28