لوگو امرداد

وطنم؛ مستند اقوام ایران رونمایی می‌شود

photo 2018 01 22 14 18 31مستند «وطنم»، ساخته‌ی مصطفا موسوی‌تبار سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه 1396 خورشیدی رونمایی می‌شود.

مصطفا موسوی‌تبار، مستندساز و کارشناس ارشد در ادیان شرق، درباره‌ی درون‌مایه‌ی این مستند به امرداد گفت: هر کس دین و آیین ویژه‌‌ی خود را  دارد و بایسته است آزادانه و با آرامش در کنار یک‌دیگر زندگی کند و نقشی در جایگاه اجتماعی خود داشته باشد. از این رو در مستند وطنم به نقش گروه‌های ایرانی و ادیان در شکل‌گیری جامعه‌، فرهنگ‌و‌هنر و تاریخ معاصر ایران پرداخته‌ام.
وی افزود: مستند وطنم را پس از چهار سال پیگیری و پژوهش در هفت بخش 50 دقیقه‌ای ساخته‌ام. بخش نخست این مستند درباره‌ی آیین زرتشتی به عنوان پایه‌گذار فرهنگ و جامعه‌ی ایران است.
موسوی‌تبار در این بخش مستندی از زندگی هنرمندان، ورزشکاران، برگزیدگان سیاست، فرهنگ و اقتصاد زرتشتی ساخته و به نقش آنان در فرهنگ ایران معاصر پرداخته است. او در این مستند با موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان، و خانواده‌ی جان‌باخته رستم آذرباد به گفت‌وگو نشسته است.
همچنین آیین نیایش به کوشش موبد اردشیر مانوکچیان در تهران و موبدیار مهربان آفرین در یزد را در این مستند به نمایش درآورده است. موسوی‌تبار یزد را به عنوان شهری که زیستگاه سنتی و کهن زرتشتیان است برگزیده است و در آنجا به کوشش کمیسیون بانوان زرتشتی یزد، جشن مهرگان را به تصویر کشیده و با موبدیار فریبا مالی گفت‌وگو کرده است.  مصطفا موسوی‌تبار در شش بخش دیگر از این مستند به آیین یهود، ارامنه، آشوری و مسلمان‌های بلوچ، ترکمن و کرد پرداخته است.
سید مصطفا موسوی‌تبار و هادی داوودآبادی تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند اقوام «وطنم» هستند. آیین رونماییی از این مستند با باشتدگی (:حضور) شماری از اندیشمندان و رهبران دینی زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان از ساعت 18 تا 20 در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود.
در این آیین موبد اردشیر خورشیدیان سخنرانی می‌کند و نمایندگانی از هازمان زرتشتی، انجمن موبدان ایران، و  دیگر ارگان‌ها و انجمن‌های زرتشتی، اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، سپنتا نیکنام و خانواده‌ی امید اَویجگانی نیز باشنده هستند.
پخش بخشی از این مستند، سخنرانی رهبران دینی، موسیقی بومی از بخش‌های آیین رونمایی است.
مصطفا موسوی‌تبار در پایان به «امرداد» گفت:  این مجموعه‌ی مستند در تعطیلات نوروز از یکی از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

فرهنگ‌سرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، پارک اندیشه جای دارد. باشندگی در آیین رونمایی از مستند “وطنم” برای همگان آزاد است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07