لوگو امرداد
برنامه‌های فرهنگی زرتشتیان در ماه پیش‌رو

بهمن‌ماه زرتشتی آغاز شد

Vohu Manah Cardامروز، اورمزد روز و بهمن‌ماه از گاه‌شمار زرتشتی برابر با 25 دی‌ماه خورشیدی، آغاز ‌ماه بهمن در گاه‌شماری زرتشتیان است.

جشن سده در روز مهر از ماه بهمن و جشن بهمنگان برابری روز وهمن با ماه بهمن، روزهای ویژه در ماه بهمن‌ هستند.

ماه در گاهشمار زرتشتیان با نام اورمزد آغاز می‌شود. واژه‌ی اورمزد به چم (:معنا) آفریدن و آفریدگار است.

جشن بهمنگان، روز وهمن از ماه بهمن در گاهشمار زرتشتیان، برابر با 26دی‌ماه است. بهمن یا وهومن که از واژه‌ی وهومنه در اوستا گرفته شده، به چم منش نیک و اندیشه‌ی پاک است. بهمن یکی از امشاسپندان، از فروزه‌های اهورامزدا و نمادی از آفرینش جانوران است. اکنون زرتشتیان همچون جشن‌های ماهیانه‌ی دیگر، جشن بهمنگان را جشن می‌گیرند و با گردهم‌آیی در آتشکده‌ها به نیایش و شادی می‌‍پردازند. این روز در میان زرتشتیان به نام روز مردان و پدر نیز شناخته می‌شود.

اردیبهشت ‌روز برابر با 27 دی‌ماه خورشیدی، آیین نیایش گروهی در آتشکده‌ی تهران به کوشش انجمن موبدان از ساعت 16 در آتشکده‌ی تهران برگزار می‌شود. هر جا روشنایى هست، راستی نیز هست. از این‌رو زرتشتیان به سوی روشنایى و نور نیایش مى‌کنند و اردیبهشت امشاسپند نگهبان این برترین آفرینش اهورایی است.

وهمن، ماه، گوش، رام، برابر با 26 دی‌ماه و 6، 8 و 15 بهمن‌ماه خورشیدی، روزهای نَبُر، روز‌های پرهیز از خوردن گوشت است که به آن نَبُر گفته می‌شود. در آیین دیرین ایرانیان، پاسداری از جانوران سودمند از كارهای ارزشمند و سفارش شده است. زرتشتیان در روزهای نَبُر از كشتار چهارپایان سودمند و خوردن گوشت آن‌ها پرهیز می‌كنند.

جشن سَده، روز مهر از ماه ‌بهمن در گاهشمار زرتشتیان، برابر با 10 بهمن‌ماه است. واژه‌ی سَدِه از ریشه‌ی ‌سَت در زبان پهلوی و به چم شماره‌ی صد است. هنگامی که ایرانیان فصل را به دو بخش کرده بودند، از آغاز آبان تا پایان اسفند را زمستان می‌نامیدند. آنان هنگامی که صد روز از زمستان و از آغاز ماه آبان می‌گذشت و روز دهم بهمن فرا می‌رسید سده را جشن می‌گرفتند. جشن سده اشاره به پیدایش آتش از سوی هوشنگ شاه پیشدادی نیز است. در این آیین زرتشتیان برای نیایش و شادی گردهم می‌آیند. در پایان روز سه تن از موبدان با لباس سپید بر تن و آتش‌دان در دست، هیزم‌های گرد آمده را با آتش می‌افروزند. موبدان بخش‌هایی از اوستای آتش نیایش را می‌خوانند.

 ورهرام روز برابر با 14 بهمن‌ماه خورشیدی، روز نیایش همگانی در نیایشگاه شاه‌ورهرام ایزد است. واژه‌ی ورهرام به چم پیروزی و ورهرام ایزد به چم پیروزی قابل ستایش است. زرتشتیان هر ماه در این روز به نیایشگاه‌های خود می‌روند و به نیایش و داد و دهش می‌پردازند. زرتشتیان برای نیایش همواره سِدره بر تن و کمربند کُشتی بر کمر دارند. پختن خوراک‌های سنتی زرتشتیان با همازوری و همراهی هم و یاری دهشمندان و پذیرایی از نیایش‌کنندگان از سنت‌های این روز است.

اشتاد روز برابر با 20 بهمن‌ماه خورشیدی، به کوشش گروه ورزش همگانی ورهرام جهان‌دیدگان زرتشتی در آدریان بزرگ تهران گردهم آمده و همراه با نیایش به برنامه‌های شاد و برپایی جشنواره خوراک‌های سالم می‌پردازند.

در گاهشمار زرتشتی هر سال 12 ماه و هر ماه 30 ‌روز دارد که هر ماه نامی ویژه‌ی خود را دارد. نام نخستین روز ماه اورمزد و نام روز پایانی انارام است. از سویی نام دوازده ماه‌ سال در میان نام روزها نیز جای دارد و زرتشتیان برابری نام روز و ماه را جشن می‌گیرند.

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود فراوان . جشن بهمنگان بر همه ایرانیان خجسته و شاد باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09