لوگو امرداد

آشنایی با خوراک‌های سنتی زرتشتیان؛ قاتوق بابونه

قاتوق بابونه از خوراک‌های سنتی زرتشتیان کرمان است که در ادامه با پختن این خوراک آشنا می‌شویم.

مواد لازم:

بابونه شسته شده 5/2 قاشق سوپ‌خوری، آرد چهار قاشق سوپ‌خوری، روغن دو استکان چای‌خوری، پیاز خرد شده یک عدد، گشنیز یا شوید تازه یا خرد شده نیم کیلوگرم یا 200 گرم، زردچوبه به مقدار کافی، آب و نمک به مقدار کافی، تخم‌مرغ سه عدد

طرز تهیه:
نخست آرد را بدون روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شود. سپس روغن را افزوده و پیاز خرد شده را که قبلا با زردچوبه تفت داده‌ایم را نیز اضافه می‌کنیم. در ادامه آب را به آن می‌افزاییم و تا جوش آمدن آن را به هم می‌زنیم. شوید یا گشنیز را نیز به آن می‌افزاییم و زمان می‌دهیم تا پخته شود. تخم‌مرغ و بابونه را نیز در مرحله‌ی آخر به محتویات دیگ اضافه می‌کنیم و به آن پنج دقیقه زمان می‌دهیم تا خوراک آماده شود. گاهی به این خوراک سیب‌زمینی نیز افزوده می‌شود که معمول نیست. 

11

 

12

13

14

15

16

17

18

19

11

فرتور از ماندانا آذرکیوان است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. سر کار خانم آذر کیوان واقعا هنر مندید . دستتون درد نکنه و سپاس

  2. زنده باد بانوان هنرمند ایران زمین . ما که آشپزی بلد نیستیم اما دلمون خواست فرتور خوراک رو دیدم به به

  3. درود بر بانو آذرکيوان ، راستی چرا نام اين خوراک، قاتوق است چرا که قاتوق يک واژه ترکی و به چم ( معنی ) ماست می باشد . از طرفی در اين خوراک ، ماست هم استفاده نشده .! پس چرا نامش قاتوق است آیا این خوراک اصالت ترکی دارد؟

  4. قاتق در ترکی به معنی دوغ و ماست است اما در تداول عامه به معتی خورشتی که با نان خورده می شوند نیز آمده است .

  5. با تشکر از خانمها رستمی و اذر کیوان بسیار ممنون که یاد آور غذاهای کودکیمان هستید .ایا میشود گیپا و همینطور جگر ترشی را هم اموزش دهید در گهنبارهای یزد این دو غذاهم پخته میشد ،من دقیقا پختن ان را نمیدانم متشکر میشوم آموزش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09