لوگو امرداد
در امرداد379 چاپ شده است

ارومیه، شیز، گزنا، کدام‌یک زادگاه زرتشت است

vp08379واکاوی زادگاه اشو زرتشت در گزارشی با عنوان «ارومیه، شیز، گزنا، کدام‌یک زادگاه زرتشت است» به قلم جواد مفرد کهلان، در ویژه‌نامه‌ی زرتشت همراه با امرداد 379 چاپ شده است.
بخشی از این نوشتار می‌گوید:
«ارومیه، شیز (تخت سلیمان) و گزنا (جزنق) سه شهری در آذربایجان هستند که بر پایه‌ی داده‌های رخدادنگاران جغرافی‌نویسان روزگار اسلامی زادگاه زرتشت بوده‌اند. کتاب‌های پهلوی در نزدیکی این شهرها زادگاه زرتشت را در دو روستا دانسته‌اند؛ یکی روستای رَک (راگ، راغ، اَراک، هراگ) در نزدیکی دریاچه‌ی ارومیه و دیگری که تحت نام جایی در پیچ رود دارجه‌ی کوه سهند از میان این شهرها، شهر ویران شده‌ی جزنق (محل جنگجویان) در جوار خاوری (:شرقی) مراغه که برزه (شهر تختگاهی) و هروم (محل نگهبانی) نیز نامیده می‌شده است، بیشتر شایان نگرش است. چرا که گویا نام هروم همین شهر بوده که با ارومیه (که همانند دگرگونی «روم» به «هروم» می‌توانست هرومیه نیز نامیده شود) مشتبه شده است.
دکتر جیوانجی جمشید جی مودی در نوشتار خویش جستار درپیوند با آموئی (پُر آب) را در سوی آذربایجان، از کتاب پهلوی شهرستان‌ها چنین آورده است: «شهرستان آموئی یک جادوگر ویرانی‌آور (زندک پرمرگ) بنا کرد و زرتشت سپیتمان از آن شهر بود». برگردان احمد تفضلی نیز از این کتاب همین است. در پژوهش زادگاه زرتشت جیوانجی جمشید جی مودی، به خوبی اثبات می‌کند که در کتاب‌های پهلوی زادگاه زرتشت…»
متن کامل نوشتار «ارومیه، شیز، گزنا، کدام‌یک زادگاه زرتشت است» در زراتشت‌نامه‌ی امرداد 379 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 379 امرداد:

https://goo.gl/x6brvi

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. گوزل وطنیم . یاشاسین آریایی ایرانیمیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09