لوگو امرداد
در امرداد379 چاپ شده است

سرخ‌جامگان پس از بابک

بابک خرمدینبابک خرمدین رهبر اصلی مبارزان ایرانی است که پس از مرگ ابومسلم، بر خلافت عباسی شوریدند. خرمدینان مرگ ابومسلم را انکار کردند و بر این باور بودند که ابومسلم بازخواهد گشت تا دادگری را در جهان برقرار کند. بابک خرمدین در 17 دی ماه سال ۲۱۶ خورشیدی کشته شد. اینکه پس از مرگ وی سرخ‌جامگان چه کردند درون‌مایه‌ی نوشتاری است که با عنوان «سرخ‌جامگان پس از بابک» به قلم فرشید ایراهیمی پژوهشگر تاریخ در امرداد شماره‌ی 379 چاپ شده است. بخشی از این نوشتار را بخوانید:

«شما هر دو دست و پای من بخواهید بریدن، و گونه‌ی مردم از خون سرخ باشد، و چون خون از تن برود، روی زرد شود… من روی خویش به خون سرخ کردم تا چون خون از تنم بیرون شود، نگویند که از بیم و ترس رویش زرد شد» (سیاستنامه – خواجه نظام‌الملک)
امروزه همچنان گمانه‌های بسیار و چیستان‌های گوناگونی پیرامون بابک پور مرداس بی‌پاسخ مانده که تاریکی این چهره‌ی تاریخی را دوچندان ساخته‌ است.
در این میان، یکی از گوشه‌های ناگفته و برجسته‌ی این دوره چگونگی گسترش و استواری این خیزش پس از مرگ رهبر آن (بابک) و پیگیری و دنباله دار شدن این اندیشه در کالبد دیگر خیزش‌های آزادی‌خواهانه‌ی پسین (بعدی) است.
وابستگی جهان‌بینی خرم‌دینان به میراث باستانی ایران و اندیشه‌ی مزدک و پس از آن پیگیری اندیشه و راه ابومسلم خود شاید تا اندزه‌ای آرمان‌های بابک خرمدین و نیز نگرشی سیاسی  او را آشکار سازد.
همچنان‌که نبرد و روگردانی او از خلافت ستمگر عباسی و پیروی برخی از خیزش‌های شیعی بومی (محلی) از او پس از مرگش خود نشانگر جایگاه او چونان سرآغاز آزادی‌خواهی ایرانیان در برابر ستم دستگاه عباسیان است.
بی‌گمان خیزش خرم‌دینان، یا همان سرخ‌جامگان که پیش از بابک تبار اندیشه‌ی آنان به جاویدان پور شهرک (پایان سده‌ی دوم هجری) بازمی‌گشت، در برابر سپیدجامگان (به رهبری المقنع – پیامبر نقابدار) درآغاز شیوه‌ای راهبردی‌تر در اندیشه داشت و به همان اندازه نیز به اندیشه‌های جنبش سرخ‌عَلَمان (مازیار پور قارن) نزدیک‌تر می‌نمود….
این نوشتار با عنوان «سرخ‌جامگان پس از بابک» در رویه‌ی تاریخ امرداد 379 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 379 امرداد:

https://goo.gl/x6brvi

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. زنده باد بابک خرمدین سپهسالار ایران زمین و بهزادان ابومسلم خراسانی و زنده باد خرمدینان سرخ جامگان و همه میهن پرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09