لوگو امرداد

دوسیران؛ دهکده‌ی بدون بیکار

doosiranنشست طرح ملی روستای بدون بیکار با آرمان بررسی و توانایی‌سنجی دهکده‌ی گردشگری دوسیران کازرون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، چهارشنبه 8 آذرماه 1396 خورشیدی در دهکده‌ی گردشگری دوسیران، نشستی با باشندگی معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کشور، مشاور پارلمانی صندوق کارآفرینی کشور، مدیرکل صندوق کارآفرینی استان فارس، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فرماندار شهرستان کازرون، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون، بخشدار بخش کوهمره و نودان و شماری از مسوولین، طرح ملی روستای بدون بیکار با هدف بررسی و توانایی‌سنجی دهکده گردشگری دوسیران برگزار شد.

بنابر این گزارش به گفته‌ی محمدرضا معینی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون این روستا با دارا بودن طبیعت و اقلیم چهار فصل و صنایع دستی منحصر بفرد وابسته به فرهنگ پرمایه‌ی بومی منطقه، امکان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دارد. از این‌رو با پافشاری به گسترش پایدار و دگرگونی الگوی معیشت خانوار با کاهش وابستگی به کشاورزی با نگرش به کمبود منابع آبی زیر زمینی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند نقش به‌سزایی در رونق اقتصاد و کارآفرینی پایدار در دهکده‌ی گردشگری دوسیران داشته باشد. 

وی افزود: وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، میزان گردشگرپذیری در فصل‌های گوناگون، وجود امکانات خدمات همگانی(مدرسه، درمانگاه و…) ، دارا بودن طرح هادی، امکانات زیرساختی (آب، برق، تلفن و..)، از عناصری هستندکه می‌تواند در گسترش گردشگری روستا نقشی موثر داشته باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون همچنین به تشکیل کارگروه گردشگری ویژه به روستای دوسیران، در راستای طرح ملی روستای بدون بیکار با دبیری اداره‌‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون نیز اشاره کرد.

دهکده‌ی گردشگری  دوسیران یكی از روستاهای تاریخی كازرون از شهرستان‌های استان فارس با پیشینگی بسیار است كه آثار آن را می‌توان از روزگار پیش از تاریخ به‌گونه‌ی نقش‌های رنگی در یکی از پناهگاه‌های صخره‌ای، تا دوران تاریخی كه دربردارنده‌ی معماری چهار صفه، آب‌انبارها و گورستان‌های کهن با سنگ‌گورهای ارزشمند و تندیس شیرهای سنگی مشاهده كرد. دوسیران به شوند پیشینه‌ و برابر با سامانه‌ی (:نظام) طایفه‌ای، دارای چندین گورستان (گورستان پای‌تپه، گورستان رییسی‌ها، گورستان شحنه و ملاها و گورستان طایفه‌ی امیرها) است. این دهکده‌ی گردشگری  با دارا بودن 14  یادمان تاریخی شناسایی و ثبت شده در فهرست آثار ملی-تاریخی ایران، معماری یکدست پلکانی، طبیعت زیبا و دست‌نخورده و باغستان‌های دست‌ساز پلکانی در سال 1391 عنوان یکی از روستاهای آرمان گردشگری استان را به خود ویژه کرده است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04