لوگو امرداد

ویژگی‌های هنر ایرانی در پوسترهای شاهنامه‌ای

ejmira niknamنخستین نمایشگاه گروهی پوستر با مضمون داستان‌های شاهنامه 20 آبان‌ماه 1396 خورشیدی در کافه گالری ایرانشهر در خانه‌ی هنرمندان ایران گشایش یافت. در این نمایشگاه نزدیک به 50 پوستر با مضمون شاهنامه از طراحان به نام ایران، استادان دانشگاه‌های هنر و دانشجویان گرافیک به نمایش درآمده است. این نمایشگاه که برآیند هشت سال گردآوری، پژوهش، رساندن(:انتقال) مفاهیم و رویکردهای پوسترها  به دانشجویان و نسل تازه‌ی طراحان است به گونه‌ای تاریخ، فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می‌گذارد. آرمان برگزاری این نمایشگاه نیرو بخشیدن به ویژگی‌های هنر ایرانی در طراحی پوستر است.

شاهنامه سرشار ازبن‌مایه‌های حماسی، تاریخی، فلسفی وعاشقانه است که آموزه‌هایی از دلیری، پاک‌دامنی، از خودگذشتگی، میهن‌دوستی و وفارا در خود جای داده است. از حرکت، میزانسن و نور می‌گوید و توانایی‌های بسیاری در تصویرسازی و طراحی گرافیک دارد. زمان آن رسیده که این مضمون و تاثیرآن‌را را تنها درنگارگری، معماری، صنایع دستی و… نبینیم و به شناساندن بیش از پیش آن در گرافیک که امروزه خویشکاری(:وظیفه) سترگی درآگاهی‌رسانی دارد بپردازیم.

اصلی‌ترین آرمانی که در این نمایشگاه دنبال شده است بهره‌مندی از نقش‌مایه‌ها و قلم‌های نوشتاری پارسی در طراحی‌ها و شیوه‌های گوناگونی بود که با وجود این گوناگونی، ویژگی‌های یک اثر طراحی شده به دست یک هنرمند ایرانی را به نمایش بگذارد وکوشش بر آن شد تا به یک گونه پیوستگی(:انسجام) ساختاری و درونمایه‌ای ویژه در این زمینه برسد و الگوی مناسبی برای طراحان باشد. همچنین آرمان‌هایی چون شناساندن بیش از پیش شاهنامه به گونه‌ای شایسته و بایسته به طراحان و هنرمندان در ایران و دیگر کشورها در نگر(:نظر) گرفته شده است.

   

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30