لوگو امرداد
نامه‌ی‌سازمان های مردم نهاد دوست‌دار میراث فرهنگی اصفهان:

کاوه را به میدان آزادی بازگردانید

kavehبیش از ده سال است که تندیس کاوه آهنگر به دنبال ساخت ایستگاه مترو از میدان آزادی اصفهان برداشته شده و اکنون  پس از  پایان ساخت ایستگاه مترو هنوز به جای اصلی  خود بازنگشته است. در همین راستا، انجمن دوستداران اصفهان، در نامه ای به فریدون الهیاری، مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خواستار پیگری بازگشت تندیس کاوه آهنگر به میدان آزادی شده است.

انجمن دوستداران اصفهان در این نامه که به امضای شماری از سازمان های مردم نهاد این شهر نیز رسیده است، ضمن ابراز نگرانی از تلاش های کردهای سوریه و اقلیم کردستان عراق برای کرد شناختن کاوه و نصب تندیس‌های کاوه در شهرهای «عفرین» و «سری کانی» سوریه، به پیوندهای تاریخی اصفهان و کاوه آهنگر اشاره کرده و خواستار بازشناسی اهمیت کاوه آهنگر به عنوان سرمایه نمادین اصفهان و بازگشت تندیس کاوه آهنگر به میدان آزادی شهر اصفهان شده است.

سازمان‌های مردم نهاد دوست‌دار اصفهان در این نامه با اشاره به اهمیت پیوند تاریخی کاوه با اصفهان، بر ضرورت نصب تندیس کاوه آهنگر تاکید کرده و نوشته‌اند:

 «اکنون در خصوص ضرورت نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر و اهمیت پیوند تاریخی کاوه با اصفهان یادآور می‌شویم که بنا به نظر پژوهشگران نام «کاوه» و درفش «کاویان» با نام‌های کهن اصفهان «گابه» و «گابیان» در پیوند است و در متون ادب فارسی همچون تاریخ بلعمی، گرشاسب‌نامه اسدی توسی، ترجمه محاسن اصفهان، قصاید قاآنی، انجمن آرای ناصری و … از پیوند کاوه و درفش کاویان با اصفهان و اصفهانی‌ها سخن به میان آمده و از کاوه با القابی همچون آهنگر، دادخواه و سپاهانی نام برده شده است.

 همچنین بنای موسوم به «مقبره کاوه آهنگر» در روستای «مشهد کاوه» در 12 کیلومتری شهر چادگان متعلق به دوره ایلخانی با قدمت 700 سال که به تازگی مورد مرمت قرار گرفته و در فهرست میراث ملی ثبت شده است، در استان اصفهان قرار دارد.»

 تندیس برنزی کاوه آهنگر ساخته ایرج محمدی، تندیس ساز نامدار ایرانی  در اوایل دهه هشتاد در میدان آزادی اصفهان نصب  شد اما بعد از یک سال این تندیس به بهانه ساخت ایستگاه مترو از این میدان برداشته شد و به انبار شهرداری منتقل شد.

 سخنگوی شورای شهر اصفهان پیشتر از آسیب جزیی تندیس کاوه آهنگر و رها شدنش به صورت افقی  در انباری شهرداری اصفهان گفته بود و ابراز امیدواری  کرده بود که پس از پایان ساختایستگاه مترو این تدیس به جای اصلی خود بازگردد.

 انجمن دوستداران اصفهان، کانون بارگاه مهر اصفهان، انجمن موزه داران استان اصفهان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان نجف اباد، انجمن دوستداران و حافظان میراث فرهنگی وردپاتکان- گلپایگان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی سلیمان صباحی بیدگلی سازمان های مردم نهاد امضا کننده این نامه هستند.

 متن کامل نامه انجمن دوستدار اصفهان این‌گونه آمده است:

 جناب دکتر فریدون الهیاری

رییس ارجمند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان

با درود و احترام

همان‌گونه که آگاهید، درسال 1381، تندیس ارزشمند کاوه آهنگر از جنس برنز و با بلندای شش و نیم متر اثر استاد ایرج محمدی، مجسمه‌ساز و عضو هیأت‌ مؤسس انجمن هنرمندان مجسمه‌ ساز ایران در میدان آزادی اصفهان (دروازه شیراز)، نصب شد ولی به دنبال احداث ایستگاه مترو به صورت موقت از محل خود در این میدان برچیده و به انبار شهرداری منتقل شد.

اکنون در خصوص ضرورت نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر و اهمیت پیوند تاریخی کاوه با اصفهان یادآور می‌شویم که بنا به نظر پژوهشگران نام «کاوه» و درفش «کاویان» با نام‌های کهن اصفهان «گابه» و «گابیان» در پیوند است و در متون ادب فارسی همچون تاریخ بلعمی، گرشاسب‌نامه اسدی توسی، ترجمه محاسن اصفهان، قصاید قاآنی، انجمن آرای ناصری و … از پیوند کاوه و درفش کاویان با اصفهان و اصفهانی‌ها سخن به میان آمده و از کاوه با القابی همچون آهنگر، دادخواه و سپاهانی نام برده شده است.

 همچنین بنای موسوم به «مقبره کاوه آهنگر» در روستای «مشهد کاوه» در 12 کیلومتری شهر چادگان متعلق به دوره ایلخانی با قدمت 700 سال که به تازگی مورد مرمت قرار گرفته و در فهرست میراث ملی ثبت شده است، در استان اصفهان قرار دارد.

از سوی دیگر، همان‌گونه که آگاهید: در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی از سوی کردهای سوریه و اقلیم کردستان عراق برای مصادره کاوه قهرمان ملی ایرانیان صورت گرفته و با کرد قلمداد کردن او به نصب تندیس‌های کاوه در شهرهای عفرین و سری‌کانی (راس‌العین) سوریه مبادرت ورزیده‌اند.

بر این پایه، با توجه به پایان رسیدن احداث ایستگاه مترو در میدان آزادی اصفهان، خواهشمند است نسبت به نصب مجدد تندیس ارزشمند کاوه آهنگر در میدان آزادی پیگیری‌های لازم را به عمل آورید.

امید است بازشناسی اهمیت کاوه آهنگر به عنوان سرمایه نمادین اصفهان و نصب دوباره این تندیس در میدان آزادی اصفهان با توجه به مرمت و ثبت بنای موسوم به مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه، در توسعه گردشگری پایدار و رونق اقتصادی منطقه در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده است، تاثیرگذار باشد.

 

دکتر سیروس شفقی، رییس انجمن دوست‌داران اصفهان

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. هیچ گونه مصادره ای صورت نگرفته ما یک قوم هستیم و استوره هایمان تاریخ مان فرهنگ مان نژادمان آینده ی مان یکی هست.از کرد بلوچ پشتون اوستی آذری ارانی ارمنی لر گیلک مارنی تاجیک خوارزمی زازا همه و همه یک قوم هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09