لوگو امرداد
دکتر ورهرامی در کارگاه آشنایی با بورس:

سهامداران باید از تحلیل‌های بنیادی كمك بگیرند

3بخش نخست از همایش و کارگاه آشنایی با بورس اوراق بهادار آدینه 12 آبان‌ماه 1396 خورشیدی با سخنرانی دکتر ویدا ورهرامی، دکترای علوم اقتصاد، برگزار شد.

چکیده‌ گفتار دکتر ورهرامی را در متن زیر بخوانید:

در اقتصاد ایران چندین گزینه برای پس‌انداز وجود دارد مانند پس‌انداز در قالب سپرده‌های بانكی، خرید سكه، خرید ارزهای خارجی (دلار، یورو و پوند) و خرید خودرو، كه هریك با مشكلات گوناگونی مانند ثابت بودن بازده، نیاز به مقدار مشخص و در برخی موارد افزونیِ سرمایه اولیه و نبود قابلیت نقدپذیری روبه‌رو هستند. پس بازارهای مالی به عنوان یكی از فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود كه نیاز به بودجه‌ی زیادی نداشته و از نقدپذیری بالاتری در مقایسه با سایر موارد برخوردار است. در بازارهای مالی مانند بورس اوراق بهادار، نكته اصلی و مهم دقت در سبدگردانی یا به بیان دیگر تشكیل «پرتفولیو» است كه در این امر بنابر تئوری «ماركوویتز» بهینه است. از همه‌ی گروه‌ها چون گروه دارویی، فلزی، خودرویی، بانك و بیمه، خوراكی و پتروشیمی در سبد سهام افراد خریداری شود. همچنین سهامداران باید به این نكته توجه كنند كه دستیابی به بازده بیشتر مستلزم تحمل ریسك بیشتر است.
در راستای انتخاب بین این نكته كه سهامداران، چه زمانی باید سهامی را بخرند، چه زمانی باید سهام را نگه دارند و چه زمانی برای فروش مناسب است؟ سهامداران باید از تحلیل‌های تكنیكال و بنیادی كمك بگیرند. از سویی می‌توانند به نسبت قیمت به بازده هر سهم نیز توجه کنند. با این حال بررسی وضعیت متغیرهای كلان اقتصادی ازجمله وضعیت نرخ ارز، وضعیت نرخ تورم و همچنین شرایط روابط بین‌الملل جز متغیرهای كلیدی است كه باید از سوی سهامداران مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه‌ی نشست، پیرامون انواع قراردادهای آتی به‌ویژه قرارداد آتیِ سكه در بورس ایران و قرارداد آتیِ نفت نیز گفت‌وگو شد و درپایان این همایش به پرسش باشندگان پاسخ داده شد.

گفتنی است بخش دوم همایش و کارگاه بورس، آدینه 19 آبان‌ماه 1396 خورشیدی از ساعت 10 بامداد در تالار لعل نوذر جمشیدیان (کانون دانشجویان زرتشتی) برگزار می‌شود. دکتر ورهرامی در نشست آینده درباره‌ی چگونگی انجام معاملات در تالار مجازی بورس اوراق بهادار تهران سخنرانی می‌کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09