لوگو امرداد
نقدی بر تناقض‌گویی‌های ترامپ

تا مرد سخن نگفته باشد

farshidklhodadadiyanاز اتهامات آقای ترامپ به سپاه پاسداران و نظام،یا به تعبیر ایشان «رژیم» ایران که از جانب سخنگویان و مسوولین مربوطه پاسخ داده  شده و می‌شود، آن‌چه باعث تعجب و تاسف شهروندان ایرانی است حرف‌های متضاد و بی پایه رییس جمهور آمریکا در مورد تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی است.

آنجا که از سویی به تاریخ و فرهنگ غرورآمیز ایرانی اشاره و ایرانیان را شایسته بازگشت بدان رجحان تاریخی و فرهنگی می‌داند و از سوی دیگر خلیج فارس را با واژه‌ای جعلی و مورد خوشایند میزبانان رقص شمشیربازش مورد اشاره قرار می‌دهد.

این تناقض گویی علاوه بر نشان دادن سطح پایین معلومات تاریخی وی از کشور و تاریخ ایران، موید این نکته مهم نیز هست که مشاوران این «بیزینس من» در کسوت رییس جمهور آمریکا یا کارشان را درست انجام نمی دهند یا جناب ترامپ به مشاوره ایشان وقعی نمی نهد.

امروز یک دانشجوی مقطع کارشناسی تاریخ عمومی که در ترم اول درس دو واحدی اختیاری «تاریخ آمریکا» را پاس می‌کند، دانش و معلوماتش از کشوری که وی رییس‌جمهور آن است به مراتب از اطلاعات آقای ترامپ از ایران بیش‌تر است و این مایه‌ی تعجب و البته تاسف است!!

در این زمینه کاش کارشناسان میز ایرانِ کاخ سفید دو نکته را به جناب ترامپ برسانند:

نخست این‌که جایی به نام خلیج ع ر ب ی در جغرافیای خاورمیانه وجود نداشته و ندارد و تمامی اسناد و متون تاریخی نام منطقه‌ای که مد نظر جنابش است را «خلیج فارس» و «شاخاب پارس» نامیده‌اند.

و نکته دوم این‌که همان تاریخ و فرهنگی که جناب ترامپ بدان اشاره نموده، سخن وری دانشمند به‌نام سعدی دارد که در حکایت سوم از باب اول(در سیرت پادشاهان) کتاب خود بنام «گلستان» به درستی آورده است که:

«تا مرد سخن نگفته باشد

 عیب و هنرش نهفته باشد»

و البته جناب ترامپ به این نکته مهم در ادامه همین حکایت نیز توجه ویژه داشته باشند که حضرت سعدی در بیت بعد نیز هشداری داده که شنیدن آن برای شما واجب است.

«هر بیشه گمان مبر که خالی است

 شاید که پلنگ خفته باشد»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09