لوگو امرداد

برداشت خرمای پیارَم در هرمزگان آغاز شد

برداشت مرغوب‌ترین و گران‌ترین خرمای جهان، پیارَم (طلای شیرین) از نیمه‌ی دوم مهرماه، در شمالی‌ترین شهرستان جنوبی‌ترین استان ایران‌زمین، آغاز شد.

مهد برداشت «خرمای شکلاتی» پیارم، روستاهای معدنوییه، طارم، درآگاه، دهستان، تزرج، برآفتاب، برغنی، نیزار، گهکم، گنج  و جایین حاجی‌آباد است. این شهرستان کوه پایه‌ای در دامان رشته کوه زاگرس، با سطح زیرکشت نزدیک به دو هزار و ۲۰۰هکتار، بیش از هشت هزار تن فراورده برداشت می‌شود و بهای هر کیلو گرم خرمای پیارم از باغداران به قیمت ۱۸هزار تومان خریداری می‌شود.

 میوه دیررس«پیارم» یکی از خوش‌مزه‌ترین خرماهای نیمه‌خشک جهان است که با بسته‌بندی استاندارد و با نام تجاری «آذر»  به اسم خود شهرستان به بازار کشورهای استرالیا، روسیه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، آسیای مرکزی و کشورهای پیرامون خلیج فارس، صادر می شود. سال گذشته 40 درصد خرمای پیارم استان به ارزش 15میلیون دلار صادر شد.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و دیگر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. قند موجود در خرمای پیارم از گونه‌‌ی فروکتوز است و به همین شوند(:دلیل) با سوخت و ساز بدن سازگار است. با مصرف خرما پیارم مشکل پوسیدگی دندان کاهش پیدا می‌کند. هم چنین این خرمای برای آب کردن چربی های خون بسیارتاثیر گذار است. با توجه به این‌که این خرما، اندازه‌ی در خور توجهی فولات دارد از همین‌رو به خون‌سازی در بدن کمک می‌کند. خوردن این میوه‌ی خوش‌مزه به مادران باردار سفارش می‌شود. ویتامین‌‌های موجود در این میوه گرمسیری قدرت بینایی را افزایش می‌دهد، از خشکی پوست، ناخن و موها جلوگیری و هوش راافزایش می‌دهد. فصل برداشت از نیمه دوم مهرماه شروع وتا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت. “پیارم ” در فهرست آثار طبیعی – ملی ایران به ثبت رسیده است.

در هرمزگان ۵۰ گونه خرما تولید می‌شود که ۱۰ نوع مرداسنگ، زرد، مضافتی، کریته، خنیزی، آل مهتری، زرک، خاصویی، هلیلی و پیارم آن صادراتی است. ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در جهان است. هرمزگان با برداشت سالانه ۱۴۸ هزار تن خرما از ۳۸ هزار هکتار جایگاه چهارم تولید و جایگاه سوم سطح زیر کشت کشور را دارد. برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از نخستین روزهای خورداد آغاز می‌شود. سرانه‌ی مصرف خرما در کشور ۱۲ کیلوگرم، در هرمزگان ۱۴ و در جهان ۱۰ کیلوگرم است.

شهرستان حاجی‌آباد در 160 کیلومتری شمال هرمزگان با داشتن آب و هوای گرم و خشک، تنها منطقه‌ی کشت پیارم در ایران و هرمزگان است.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

فرتورها از رهبر امامدادی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09