لوگو امرداد

نگاره فروهر ، نماد انسان کامل زرتشتی

5نگاره فروهر که در تخت جمشید و دیگر آثار باستانی و ارگان‌های زرتشتیان دیده می‌شود پیرمردی با لباس آراسته را نشان می‌دهد که با قامت برافراشته ایستاده و با سری پوشیده رو به سوی خاور(:مشرق)، است.
حلقه مهر (عهد و پیمان) را در دست چپ گرفته و با دست راست در حال نیایش اهورامزدا است.

این نگاره شاید یکی از نخستین نقاشی‌های سوررئالیستی در جهان باشد که آشکارا، مفاهیمی ژرف که باید آرمان یک زرتشتی باشد، را به صورتی بسیار فشرده به بیننده نشان می‌دهد و نماد انسان کامل است:

1-پیر سالخورده با قامتی راست و برافراشته، نشان دهنده دانش و تجربه فراوان، همراه با نیرو و پیرو راستی است.

2-با سری پوشیده، رو به سوی نور که قبله سوی نیایش زرتشتیان است ایستاده و با دست راست خود، درحال نیایش اهورامزدا است. در فرهنگ زرتشتی نور و روشنایی نماد اهورامزدا و اشه، راستی و طلوع، نماد امید و شادی است.

3-حلقه مِهری در دست چپ که به قلب نزدیک‌تر است، آن‌طرف این حلقه کسی نیست یعنی خدا قرار دارد و این مرد را در حال بستن پیمان با خدای خود را نشان می‌دهد (در آیین مهرپرستی که قبل از اشوزرتشت در ایران رواج داشت، حلقه مهر، نشانه‌ای از خورشید و نماد مهر، عهد و پیمان بوده است که از سوی زرتشتیان نیز پذیرفته شده است و در کتیبه‌های باستانی ایران دو نفر را در حال بستن پیمان با حلقه مهر که در دستان چپ خود دارند می‌بینید. بعدها این حلقه از سوی همه مردم جهان با همان مفهوم به‌کار گرفته شد. اما هم‌اکنون این حلقه کوچک شده و برای پیمان زناشویی است که در مراسم عروسی، هر زوج آن را به انگشت دست چپ همسر خود وارد می‌کند.)

4-باله‌ای برافراشته، این را نشان می‌دهد که زرتشتیان باید همیشه بال‌های برافراشته هومت، هوخت و هورشت (اندیشه و گفتار و کردار نیک) خود را در حال پرواز نگاه داشته باشند و از سقوط به کاستی‌ها و کژی‌ها دوری کنند.

5-حلقه‌ای که این انسان فرتوت را در میان می‌گیرد، نشان دهنده این جهان خاکی است که هیچ کس را چاره‌ای  به جز عبور از آن نیست (ایرانیان باستان به گرد بودن زمین پی برده بوده‌اند.) شایسته است که انسان با این همه قابلیت‌های فردی و اجتماعی که خداوند به او داده است، بتواند برای خود و ابنای بشر، بهترین جهان مینوی یا «وهیشتم مینیو» را بسازند.

6-پایین نگاره نیز دارای سه ردیف است که نشان دهنده «دژمت» و «دژوخت» و «دژورشت» یا اندیشه و گفتار و کردار بد است که هر چند انسان را از آن گریزی نیست و با این اندیشه‌ها به دنیا می‌آید و از جهان می‌رود و در پرواز او نقش بازی می‌کند، ولی یک انسان آرمانی باید بدی‌ها را به زیر اندازد و از این گونه رفتارها دوری کند.

7-دو پای نگاره به‌گونه‌ی دو نوار حلقوی نشان داده شده که نشان دهنده، «سپنته‌من» و «انگره‌من» است.  که در نهاد همه ابنای بشر نهاده شده است. در باور اشوزرتشت هر دو گوهر و هم‌زاد هستند، و انسان تنها موجودی است که به‌خاطر داشتن منو(خرد) و دائنو(وجدان)، با اراده و اختیار کامل قادر است .

8-می‌تواند همه‌ی سپنته من‌ها را برگزیند و با همه‌ی انگره من‌های زمانه در حال مبارزه باشد.

امید است همه ما زرتشتیان به ویژه جوانان، بیش از پیش به این نگاره‌‌‌‌‌ که شاید یکی از بزرگترین هنر نیاکان‌مان بوده است، توجه ویژه داشته‌ باشیم و با خودشناسی و خودباوری به فرهنگ پربار و پر از افتخار و سراسر زیبایی خود پی برده و چنان زندگی کنیم که پیام‌های این نگاره پر از راز و رمز را از بیندگانش خواستار شویم.  باورهای اهورایی اشوزرتشت را پایه‌ی زندگی اندیشمندانه خود قرار دهیم و با یافتن و انتخاب و پیروی از بهترین روش‌های زندگی زمانه (وهومن) بال‌های اندیشه و گفتار و کردار نیک خود را همیشه در حال پرواز به سوی خدای بی نیاز، برافراشته نگاه داریم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر شما بسیار زیبا و آموزنده بود با سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01