لوگو امرداد

سروهای کهن‌سال فارس ملی شدند

sarvسروهای کهن‌سال چند صد ساله‌ی فارس، در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیدند.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری این استان از ثبت سروهای کهنسال استان فارس در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

 در نشست کمیته‌ی ثبت آثار طبیعی که چهارشنبه 12 مهرماه 1396 خورشیدی، در تهران برگزار شد، سرو کلانی واقع در روستای کلانی از توابع شهرستان کازرون،سرو کوشک بیدکدر شهرستان شیراز، بخش مرکزی، دهستان قره بلاغ، روستای کوشک بیدک وسروهای چهارباغ قوامی در بافت مسکونی جنوب روستای مظفری از بخش مرکزی شهرستان کوار به ثبت ملی رسیدند.  

بنا بر این گزارش، سروهای چهارباغ قوامی در باغ تاریخی قوامی جای دارند که هم‌اکنون از این باغ تاریخی دو عمارت  از دوره‌های قاجار و پهلوی دوم، دو خیابان صلیبی شکل و شمار بسیاری درخت سرو  باقی مانده است. این باغ دارای یک راسته خیابان شمال باختری به جنوب خاوری و یک راسته شمال خاوری به جنوب باختری است که پیرامون آن شمار زیادی درخت سرو  زربین کاشته شده است. آن‌گونه که به نظر می‌رسد در هر راسته 20 درخت وجود داشته که شماری  از آن‌ها خشک و یا بریده شده‌اند و از این شمار درختان 63 درخت هم‌چنان پابرجا هستند.

میانگین بلندای مجموعه درختان این باغ 12 متر است که ارتفاع بلندترین درخت مجموعه به 17 متر می‌رسد.

 سرو کوشک بیدک با پیشینه‌ای نزدیک به 250 تا 300 سال از درختان کهن‌سال منطقه به شمار می‌آید. بلندای این درخت 15 متر و دارای طول و عرضِ تاج هفت در هفت متر است. طول پایه‌ی آن سه متر، محیط تنه درخت نزدیک به290 سانتی متر و دارای قطری حدود 92 سانتی متر است.

هم‌چنین سرو کلانی پیشینه‌ای نزدیک به350 تا 400 سال دارد. ابعاد و میانگین اندازه‌ی درخت نزدیک به 25 متر بلندا ، طول تاج 22 متر، پایه سه متر و طول و عرض تاج 15 متر است. محیط پیرامونی درخت 450 سانتی‌متر  و قطر درخت نزدیک به 143 سانتی متر است. در فاصله 2 متری این درخت سرو ، درخت سرو جوان‌تری با قطر 80 سانتی‌متری  و پیشینه‌ای 200 تا 230 ساله  وجود دارد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01