لوگو امرداد

شناسایی شش اسکلت‌ در آبراهه‌ی تخت‌جمشید

takhسرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید از کشف و شناسایی 6 اسکلت در مسیر این کاوش‌ها به‌عنوان مهمترین دست‌آورد این فعالیت علمی پژوهشی یاد کرد.

علی‌ اسدی با بیان اینکه از نظر باستان‌شناسی و شناخت تاریخچه تخت جمشید این اسکلت‌ها اهمیت زیادی دارند، گفت: اسکلت‌ها پس از انجام مطالعات اولیه ، برای مطالعات تکمیلی، به آزمایشگاهی در تهران منتقل می شوند .
وی درباره نتایج  فصل سه کاوش در این محوطه جهانی گفت: در فصل سوم کاوش، بررسی در یک محدوده چهل متری به سمتِ شمالِ این آبراهه انجام شد، که از ویژگی آن می‌توان به ارتفاع زیاد و بیش از 6 متر اثر که در صخره‌های تراشیده قرار گرفته‌اند، اشاره کرد .
اسدی ایجاد یک مسیرِ بازدید برای سنگ‌نوشته‌های مهم داریوش بزرگ در دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید را از دیگر اهداف کاوش در این محوطه برشمرد و گفت: این سنگ‌نوشته‌ها مهمترین سنگ‌نوشته دوره هخامنشی در تخت جمشید است که اطلاعات مهمی درباره وضعیت تخت‌جمشید و اینکه داریوش بر چه پایه‌ی و اهدافی این بنا را بنیان‌گذاری کرده، ارایه می‌دهد .
به گفته‌ی این باستان‌شناس با توجه به پوشیده بودن این بخشِ جنوبیِ تختگاه تخت جمشید با خاک کاوش‌های گذشته، مسیر بازدیدی برای این نوشته ها وجود نداشت .
فرنشین(:رییس) تیم باستان‌شناسی آبراهه‌ها تخت‌جمشید همچنین کشف دیواره جنوبی تخت‌جمشید را عاملی برای نمودار شدن منظر تخت جمشید به صورت واقعی دانست
اسدی گفت: این منظر امروزه قدری دستخوش تغییر شده است، بنابراین با برداشت این خاک، دره جنوبی تخت‌جمشید که در گذر زمان تغییر شکل پیدا کرده، بار دیگر به صورت طبیعی و به احتمال زیاد با چهره‌ای شبیه به دوره هخامنشی، نمایان می‌شود .
فصل سوم کاوش در محوطه 12 هکتاری آبراهه‌های تخت‌جمشید با پروانه‌ی(:مجوز) پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی به مدت  45 روز و با باشندگی(:حضور) 12 تن از مرمت‌گران انجام شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30