لوگو امرداد

چکیده‌ی نوشتارهای روز دوم مانتره(2)

14725487502بیست‌و چهارمین همایش اوستا‌خوانی و گاتاشناسی مانتره پنج شنبه نهم شهریور‌ماه 1396 خورشیدی در همایش‌گاه مارکار تهرانپارس ازساعت 16 برگزار می‌شود. بخش دوم چکیده ی نوشتارهای ارایه شده در ای روز را در پی بخوانید.

تالار کوچک از ساعت 16 میزبان گروه زیر است.

بخش جنبی زیر 18 سال

 

گویش دری

آتریا ساسانی، شهرزاد نمیرانیان

 

گویش بهدینان که به زبان دری زرتشتی یا گبری نیز مشهور است (خود زرتشتیان به آن «دری» یا «گورونی » و در دنیای خارج به آن «گبری» می‌گویند) گویش ویژه زرتشتیان ایران و پارسیان هند است. بیشینه‌ی این زبان به فارسی میانه در دوران اشکانیان می‌رسد و از آنجاییکه زبان همواره به سوی ساده‌تر شدن پیش می‌رود، فارسی دری تکامل‌یافته ی پارسی میانه است.  دری زرتشتی دارای لهجه‌های گوناگون است مانند خرمشاهی ، مریم آبادی و… که خود نشانه‌ای است که می‌توان زادگاه هرکس را تعیین کرد. اما امروزه متاسفانه این زبان در بین کودکان،نوجوانان و حتی جوانان جامعه‌ی زرتشتی در حال کمرنگ‌شدن است. امیدواریم این تحقیق مشوَقی برای گرایش نوجوانان و جوانان زرتشتی به این زبان باشد.

در این زمینه تحقیقات فراوانی صورت گرفته است که از جمله‌ی آن می‌توان به تحقیقات خانم دکترکتایون مزداپور اشاره کرد.همچنین تحقیقات فراوانی نیز در حال انجام است که می توان به تحقیقات سرکارخانم ساغر بازاده اشاره نمود.

در این تحقیق می‌خواهیم اطلاعاتی در رابطه با زمان و چگونگی پیدایش زبان دری، تغییر و تحول آن و در آخر بررسی گویش برخی از کلمات به زبان های محلی:شریف‌آبادی و تفتی بپردازیم چون تفاوت این دو گویش به مراتب بیشتر از دیگر گویش‌های زرتشتی است.

همچنین در بخش آخر تحقیق ، پیشنهاداتی برای حفظ و ترویج زبان دری ارائه می‌دهیم.

 

مشکلات زرتشتیان پیش و پس از ورود به مدارس غیر همکیش

آرین تیمساری، سپهر میزانیان

 

بسیاری از ما در مدارس غیر زرتشتی درس خوانده ایم و با فضای انجا آشنایی داریم. حتما در طول این دوران مشکلاتی داشته‌ایم، و همچنین هستند کسانی که در مدارس زرتشتی درس خوانده‌اند ولی فرزندانشان را به مدارس غیر همکیش فرستاده‌اند. اینگونه افراد قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد، زیرا با فضای آن مدارس هم به طور کافی آشنایی ندارند. در این نوشتار ما می‌گوییم که این مدارس در اصل نمونه کوچکی از جامعه امروز خودمان هستند.در این نوشتار قرار است تا به پرسش‌های احتمالی والدین پیش از ورود به مدارس غیر همکیش، چگونگی مقابله با مشکلات احتمالی و مقایسه مدارس زرتشتی و غیر زرتشتی پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها: مدارس غیر هم‌کیش، فشار های دینی، جامعه

 

کلیدواژه‌ها: دری زرتشتی، لهجه، فارسی باستان، گویش ، زرتشتیان

 

بررسی تاثیر مالیات جزیه بر کاهش جمعیت زرتشتیان ایران

 آرشام گشتاسبیان، تریتی ضیاتبری

 

بعد از سقوط حکومت ساسانیان و حضور اعراب مسلمان در ایران، زرتشتیانی که مایل به پذیرش دین جدید نبودند سه راه بیشتر نداشتند. اول اینکه مهاجرت کنند و از وطن خود جدا شوند و در سرزمینی دیگر زندگی اجتماعی خود را ادامه دهند. دوم اینکه در نقاط امن و دور از دسترس به صورت پنهانی زندگی کنند و سوم اینکه با پرداخت جزیه از حقوق شهروندی برخوردار شوند. جزیه در زمان حکومت‌های مختلف متفاوت بود. در زمان صفویه وصول این مالیات را به جدیدالاسلام‌ها واگذار می‌کردند و در جاهایی هم وصول آن با تسویه‌حساب‌های شخصی همراه بود. در کرمان بعد از حمله‌ی محمود افغان و کشته‌شدن بسیاری از هم‌دینان زرتشتی، آنانی که به داخل حصار شهر پناهنده شدند مالیات سنگینی پرداخت می‌کردند. فشار اقتصادی این مالیات از دوره صفویه تا قاجاریه به حدی بود که تعداد زیادی از زرتشتیان دین اسلام را پذیرفتند و عده‌ای هم،  همانند زرتشتیان قرن اول، مهاجرت را ترجیح دادند. طبق آمار موجود جمعیت ده‌هزار نفری زرتشتی شهر کرمان در زمان صفویه به نهصد نفر در زمان قاجاریه و حضور مانکجی هاتریا کاهش پیدا کرد. و بعد از دریافت دستور لغو جزیه، جمعیت زرتشتیان افزایش یافت به طوریکه در کرمان این جمعیت به سه‌هزار نفر رسید. بر اساس آمارها و گزارشات مختلف از چگونگی دریافت مالیات جزیه، به این نتیجه می‌رسیم که از میان کلیه فشارهای اجتماعی وارد شده به زرتشتیان ایران، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت تدریجی زرتشتیان دریافت جزیه بوده‌ است و اگر این فشار اقتصادی زودتر از دوران قاجاریه و حتی قبل از صفویه برطرف شده بود اکنون بسیاری از شهرها و روستاهای ایران زرتشتی‌نشین بود.

 

کلیدواژه‌ها: جزیه، جدیدالاسلام، زرتشتیان، مانکجی هاتریا

 

 

 آفرینش زرتشت

مهرنگار موبد، مهرنوش موبد، فروزان ایرجی

 

زایش دغدو از مادری به نام زوییش(فرنو) و پدری به نام فراهیم‌روان بود و چون به دنیا آمد از فره زرتشت که با او بود تا زمان تولد زرتشت مانند خورشید درخشان بود و این  موجب اذیت و آزار کرپان‌ها و نسبت دادن جادوگری به او و ترک خانه و خانواده شد. با به همسری درآمدنش با پوروشسب و زایش اشوزرتشت نقش وی به عنوان همسر و مادر بیشتر و بهتر آشکار شد، چرا که تنها مادری با اقیانوسی از دانش و آگاهی و راستی و درستی می‌تواند در جامعه‌ی آن زمان چنین فرزندی را پرورش دهد و به دنبال آن از همان اندیشه‌های ژرف اشوزرتشت، چنین  دین پاک و فرهنگ غنیی برای ما تاکنون مانده و ما اکنون پاسدار آن هستیم. هرچند زندگی راستین پیامبران را همیشه هاله‌ای از اسطوره فرا گرفته، ولی در خلال این اسطوره‌ها، حقیقت‌هایی نیز نهفته است و می‌توانیم از این اسطوره‌ها درس‌های فراوانی بگیریم و به نقش اسطوره‌ها در زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن پی ببریم.

 

کلیدواژه‌ها: دغدو، اسطوره، زرتشت، پوروشسب، فرّه، فروهر، گوهرتن

 

درس دین و زندگی

سپند با وفا، پدرام کاویانی

 

تنها حدود سی درصد از دانش آموزان زرتشتی به درس دینی علاقه‌مند و بیست و هفت درصد آنها به مطالب آن اعتقاد دارند و این آمار تنها مختص به این دوره نبوده و سالهاست که این ضعف در آموزش دینی زرتشتی دیده می‌شود.

آموزش اثربخش آموزشی‌ است که علاقه‌ی دانش‌آموزان را بالا برده و درک مطالب دینی و به کارگیری آن در زندگی را به شدت آسان می‌کند. 

 با انجام تحقیقی میدانی نظرات دانش‌آموزان را درباره هر یک از مؤلفه‌های آموزش اثربخش جمع کرده و آنها را به ترتیب اهمیتی که دانش‌آموزان برای آن در نظر گرفتند اولویت‌بندی کردیم؛ دانش معلم ، به کارگیری روش‌های متنوع در تدریس ، سادگی و به‌روز بودن مطالب کتاب و امکانات آموزشی چهار موردی هستند که از نظر دانش‌آموزان اثرگذارترین مؤلفه‌ها هستند و در آموزش دینی زرتشتی بسیار کم‌رنگ دیده می‌شود که برای هریک از آن ها راهکارهایی مناسب، علمی و به روز ارائه دادیم که کاربردی شدن آن ها در آموزشگاه‌ها ، می تواند گامی کوچک یا بزرگ در اثربخش کردن آموزش دینی باشد.

 

کلیدواژه‌ها: آموزش مؤثر، اثربخشی آموزشی، آموزش دینی، یادگیری، مؤلفه‌های استاندارد

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25