لوگو امرداد

چکیده‌ی نوشتارهای روز نخست همایش مانتره (2)

بیست و چهارمین همایش سراسری اوستاخوانی و گات‌هاشناسی مانتره نیز چون سال‌های پیشین، با آرمان گسترش پیام اشوزرتشت و فراهم نمودن زمانی برای هم‌اندیشی درباره‌ی پرسمان(مسایل) هازمان زرتشتی، با باشندگی بیش از 150 شرکت‌کننده از شهرهای تهران، کرج، کرمان، شیراز و یزد از چهارشنبه هشتم شهریورماه 1396 خورشیدی آغاز می‌شود. چکیده‌‌ی از نوشتارهایی که در روز نخست همایش مانتره ارایه می‌شود را در پی می‌خوانید.

تالار کوچک از ساعت 17 میزبان گروه زیر است:

 

نماد شناسی

پیوند باوفا، دیبا خدایی

در ادیان الهی سمبل‌ها و نمادهای مختلفی بسته به اعتقادات دین و بزرگان و یا حتی پیامبر آن دین می‌باشد و با تغییر زمان ارزش‌ها تغییر كرده و عقاید متفاوت و روایت‌های گوناگون شكل گرفته است. بررسی ادیان الهی همچون زرتشتی، مسیحی، یهودی در این پروژه شكل گرفته كه با بررسی نمادهایی همچون تصویر زرتشت ،فروهر، ستاره داوود، صلیب و صلیب شكسته به عقاید و نظریه‌های ادیان و گفته‌هایشان دست می‌یابیم .

کلیدواژه‌ها: صلیب، نماد، سمبل، داوود، فروهر، چهره

 

زیارت و زیارتگاه‌های زرتشتیان

مهنوش آسمانی، دلارام آبادانی

زیارتگاه‌­ها مکان مقدسی هستند که ما خدا را نیایش می­‌کنیم تا به آرامش برسیم و این نیایش برای سپاس­گزاری از آفریده­‌های نیک خداست.

 زیارتگاه­‌های کنونی در واقع برای گردهمایی و دید و بازدیدهای مردم تمام روستاها و محل­‌ها به‌وجود آمده است تا بتوانند با آسودگی خیال و به دور از چشم غیر در زمینه­‌های گوناگون اجتماعی- شغلی و فرهنگی گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

از کلیه مباحثی که می­‌خواهیم در مورد آن به توضیح بپردازیم به این نکته خواهیم رسید که تمام پیروان آیین­‌های الهی و مذاهب دارای زیارتگاه­‌های خاص خود بودند تا به این وسیله راهی برای رسیدن به خدا داشته باشند.

کلیدواژه‌ها: زیارتگاه­‌ها، زیارتگاه‌­های زرتشتی، مکان زیارت، زمان زیارت، روزهای زیارت

 

آیین پیوند زناشویی در زرتشتیان (آشنایی تا پاتختی و آبزور)

مهرآفرین رستمی عصرآبادی، مهربرزین رستمی عصرآبادی

دراین مقاله به بررسی آیین‎های پیوند زناشویی در زرتشتیان پرداخته شده است. هدف آشنایی با سنت‎های گذشته، کنونی و آیین‎هایی که برخی از آن‎ها شاید به سمت فراموشی می‎رود است. آیین‎هایی که در این مقاله به بررسی آن‎ها پرداخته می‎شود آشنایی، خواستگاری، نامزدی، گواه‌گیری، عروسی، دست‌بوسی مادرزن، پاتختی، آبزور و پاگشا می‎باشد.

در دین زرتشتی  بیشتر از همه به گزینش آگاهانه، آزاد و از روی خرد سفارش شده‎است. همچنین همسری به معنای واقعی، دقیقا همسان یا هم‌سر بودن است. به همین دلیل در آیین زرتشتی مهریه جایگاهی ندارد و به جز در شرایطی خاص، جدایی نیز وجود ندارد. این آیین‎ها سرشار از شادی و رنگ‎های شاد هستند. درآیین زناشویی موبد چندین بار می‌گوید که: دختر و پسر، به هم‎تنی، هم‎روانی و همسری به یکدیگر داده شده‎اند که هم در زندگانی این جهانی و هم درسرای دیگر در ابدیت به هم پیوسته و وابسته باشند و حقوق و کام هردو یکی است. یکی از سخنان بسیار زیبایی که در این آیین گفته می‎شود هابیرووو هابیرووواااای شاباش که به معنی هزار بار شادباش است. قند سبز، دستمال سبز، انارسرخ سکه زده، آویشن، نقل و شیرینی از چیدنی‎هایی هستند که جایگاه ویژه‎ای در سفره این آیین دارند. رنگ سبز نماد باروری، خشنودی، آرامش، امید و زندگی است. در سفره گواه‌گیران نیز چون دیگر سفره‎های آیین زرتشتی نماد هفت امشاسپند قرارداده می‎شود. دیگر چیدنی‎های سفره گواه‌گیری شامل لرک، قیچی، قرقره با نخ سبز، انارسرخ و شیرین، آیینه و شمعدان می‎باشد.

کلیدواژه‌ها: انتخاب خردمندانه، همسری، ازدواج، گواه‌گیران، اندرز

 

تاثیر دین زرتشتی بر معماری ایران باستان

مهتا مالی، ناهید لریان، دلارام زندیان

نقوش نمادینه‌ای که در طول زمان در فرهنگ ملی و اساطیری ایران تثبیت شده‌اند و همواره تقابل میان خیر و شر، راستی و ناراستی و تاریکی و نور را متاثر از آیین زرتشت در هنر ایران جلوه‌گر بودند. هنر ایران باستان مخصوصا در دوران هخامنشی و ساسانی بر پایه خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی زرتشتی شکل گرفته است.

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دین زرتشت بر هنر ایران باستان پیش از اسلام می‌پردازد. بررسی هنر ایران باستان در طی دوران های تاریخی از ماد تا پایان ساسانیان نمایانگر پیوند عمیق میان هنر و دین زرتشتی می‌باشد به گونه‌ای که اکثر آثار های باقی‌مانده ارتباطی با اعتقادات و باورهای دین زرتشتی دارد.

کلیدواژه‌ها: خانه‌های زرتشتیان، معماری، چهار عنصر پاک، مقایسه خانه‌های مسلمانان و زرتشتیان

 

زندگی موبدیار مهندس مهران غیبی

خشایار کاویانی، کیخسرو موبد شاهی

“ای هستی‌بخش ای برتر از همه و با بهترین راستی هم اراده از تو آرزو دارم که به فرشوشتر نامدار و یارانم و همچنین به کسانی که از بخشش جاودانی و نیک‌اندیشی برخوردارند بهشت ارزانی داری (اهنود گاه هات 28 بند 8 )”

زندگی‌نامه‌ی موبدیار مهران غیبی بدین‌گونه است که ایشان در 6 مهر 1340 در شهر زنجان به دنیا آمد و به واسطه  شغل پدر در سال  1353 به کرمان آمد . با مطالعات فراوان خود دین زرتشتی را در نوجوانی انتخاب و به تحقیق دائمی  تا مرگ ادامه داد . از زمان حضور در جبهه تصمیم به موبد شدن گرفت زیرا در جبهه به این نتیجه رسید که اگر همگان از آموزش‌های گاتها برخوردار بودند جنگ در نمی‌گرفت و او با مطالعه فراوان و با مدرک‌های زیاد توانست کارهای زیادی برای زرتشتیان و حتی بچه‌های کار انجام دهد و او فردی مهم در جامعه زرتشتی بود. از زندگی این فرد بزرگ می‌آموزیم که ابتدا بیاموزیم و بیاموزانیم و به طور واقع گاتها را در زندگی‌مان جاری کنیم.

کلیدواژه‌ها: موبد، شغل، انتخاب، جبهه، همگان، آموزش، جنگ، گات‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09