لوگو امرداد
در امرداد 370 چاپ شده است

پادشاهی کیومرث سنگ بنای سامانه‌ی آموزشی

p04370در دوره استوره‌ای شاهنامه، البته به جز اواخر فرمانروایی جمشید و تمام دوران پادشاهی ضحاک، سرشتی نیک بر مردم فرمانروا بوده است و همه‌ی تلاش پادشاهان در راستای دگرگونی و پیش‌رفت تمدن بشری، به­ویژه بر پا کردن «داد» در هازمان(:جامعه) و تلاش در راستای پاس‌داری از ارزش و کرامت انسانی بوده است و این ‌بی‌گمان همان چیزی است که در اندیشه‌ی فرزانه‌ی توس نیز دیده می‌شود؛ افزون‌بر این‌ها، تمدن بشری با بهره­گیری از طبیعت تکوین می‌یابد و نخستین شالوده­‌های زندگی گروهی پدیدار می­‌شود. در این زمان‌ شاهان افزون بر این‌که فرمانروا هستند، یک راهبر و راهنمای مدنی نیز به شمار می­آیند. بیش‌تر آموزه‌ها نیز در چارچوب آموزش­‌های گروهی و مهارت­‌های اجتماعی برای افراد هازمان بوده و تنها یک تن (فریدون) است که فردوسی مستقیماً به پرورش فردی در مورد اشاره می­‌کند که البته آن هم به طور مستقیم بازگو نمی‌شود و بیش‌تر جنبه‌ی پرورشی را مورد توجه قرار می‌­دهد تا ‌آموزشی.

کیومرث در دوران سی ساله‌ی پادشاهی خود فرهنگ، پرورش و آموزش مردم را پای­‌ریزی می‌‌کند و سنگ­‌بنای نظام آموزشی را بنیاد می‌­نهد؛ ‌به‌همین‌شوند(:دلیل)، از او می­‌توان به­‌عنوان نخستین آموزگار در شاهنامه نام برد. او به مردمش می‌­آموزد که چگونه جامه بپوشند و….
بخشی از نوشتار «پادشاهی کیومرث سنگ بنای سامانه‌ی آموزشی» را در بالا خواندید. این نوشتار که سامانه‌ی آموزش و پرورش را در شاهنامه واکاوی می‌کند در هفته‌نامه‌ی امرداد 370 رویه‌ی شاهنامه چاپ شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28