لوگو امرداد

خواب نیایش‌گاه آناهیتا دوباره برآشفت

anahitaنیایش‌گاه آناهیتای کنگاور، نام‌ورترین نیایش‌گاه ایران  که در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو برای ثبت جهانی جای دارد بار دیگر با کابوسی دیگر روبه‌رو شد تا هم‌چون سال‌های گذشته هم‌چنان از بخت جهانی شدن دور بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بار  زمینی با ۳۳۳ متر مربع بار دیگر زخم اختلافات بین اداره‌ی میراث فرهنگی استان کرمانشاه را با اداره اوقاف باز کرده است. زمینی که اداره اوقاف اعلام می‌کند طبق اسناد متعلق به آن‌هاست ولی میراث فرهنگی آن را جزو حریم و عرصه نیایش‌گاه می‌داند و اجازه ساخت‌وساز در آن‌را به اوقاف نمی‌دهد و معتقد است که اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی کنگاور بدون در نظر گرفتن ضوابط و قوانین میراث فرهنگی و به دور از چشم یگان حفاظت میراث فرهنگی دست به حفاری غیرمجاز در در نزدیکی امامزاده ابراهیم و عرصه‌ی معبد زده است.

محمدرسول واحدی، مدیر اداره اوقاف شهرستان صحنه، گنگاور و هرسین در گفت‌وگو با خبرنگار مهرگفت: سال 1376 اداره اوقاف منازعه‌ای با اداره میراث فرهنگی درباره سه هکتار زمینی که در داخل اراضی معبد آناهیتا بوده داشت که منجر به صدور رای توقیف اموال میراث شد. همچنین جلسه‌ای در سازمان میراث فرهنگی برگزار و درباره‌ی این اختلافات بحث شد و در پایان آن‌ها تعهد دادند که در ازای این‌که اوقاف از خواسته‌هایش کوتاه بیاید، آن‌ها امامزاده را بازسازی کنند.

مدیر اداره اوقاف کنگاور در ادامه گفت: در سال 1377 نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بودجه برای این کار تصویب شد و میراث فرهنگی گنبد امامزاده را مرمت کرد. تا این‌که گفتند بودجه تمام شده و کارگاه تا زمانی که بودجه بگیریم تعطیل است و تا سال 1388 دیگر خبری نشد. در آن سال مسوول وقت اوقاف بنا به استدلال خودش دور این محدوده را حصار می‌کشد که میراث فرهنگی جلوی کار را می‌گیرد. در سال 1390 زمانی که من به این اداره آمدم با اداره کل میراث فرهنگی توافق کردیم که این محدوده آجرفرش شود و با مدیرکل بعدی نیز قرار گذاشتیم که طرح پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی داده شود و طبق آن جلو برویم. اما معاونت‌های سازمان مخالفت کردند.

وی افزود: ما بعدها شکایت کردیم و رای دادگاه تجدید نظر را گرفتیم به این ترتیب ۳۳۳ متر زمینی که در سند امامزاده آمده و از پیش نیز بر سر آن با میراث فرهنگی تفاهم کرده بودیم به امامزاده ملحق شود. پس با رای دادگستری اقدام به حفاری کردیم اما اگر می‌خواستیم برای گذاشتن حصار و نرده حفاری استاندارد کنیم می‌بایست در اندازه های ۵۰ در ۵۰ این کار را انجام می‌دادیم اما این حفاری ها ۲۰ در ۲۰ است پس نشان می‌دهد که ما فقط می‌خواستیم نرده بگذاریم نه این‌که شبستان بسازیم. اما یک شب دیدیم که این حفاری ها پر شده است. این بار دستور دادگستری را داشتیم که نوشته بود هر کسی مانع کار شد دستگیر شود. چاله‌ها را خالی می‌کردیم که آمدند و مانع کار ما شدند ماموران هم گفتند ما می‌توانیم شما را جلب کنیم. در نهایت قرار شد در یک زمان 10 روزه حصار کشی با طرح میراث انجام شود.

واحدی با بیان این‌که نزدیک به  سه هکتار از زمین‌های معبد و عرصه‌ی ساختمان اصلی نیز اوقافی هست گفت: دستور قاضی به ما حصارکشی است و نه ساخت و ساز، پس قرار نیست غیر از حصار چیز دیگری ساخته شود. همچنین اندازه صفحه ستون‌ها نیز این را مشخص می‌کند که ما قصد ساخت و ساز نداریم.

بابک طاهریان سرپرست پایگاه پژوهشی معبدآناهیتا در همین‌ زمینه به خبرنگار مهر گفت: در قانون آمده است که هر گونه ساخت و ساز  و عملیات اجرایی در عرصه و حریم بناهای تاریخی ثبت شده ممنوع است. در قانون حتا نیامده است با مجوز سازمان میراث فرهنگی، پس قاضی نمی‌تواند دستوری بالاتر از قانون بدهد.

نیایش‌گاه آناهیتا هم‌چنان چشم‌به‌راه همدلی و هم‌رایی میراث فرهنگی و اوقاف کنگاور است تا با از میان رفتن اختلاف‌ها به ثبت در میراث جهانی نزدیک شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01