لوگو امرداد
گفت‌وگو با سولماز رامفر سرپرست کلیپ جشن تیرگان

رشته‌های هنری جدی گرفته نمی‌شوند

سولماز رامفر که با همراهی تنی چند از هنرمندان و کودکان زرتشتی نماهنگ جشن تیرگان را سرپرستی کرده است در گفت‌وگو با امرداد از روند ساخت این نماهنگ و سختی‌های کار موسیقى گفت.

رامفر موسیقی را از سال ۱۳۸۴ با استاد اردشیر کامکار و ساز کمانچه و استاد محسن كرامتى آغاز کرده و دوره ى مربى گرى ارف را نزد فرزاد حكیم رابط گذرانده است .او که دارای لیسانس بیولوژی است می‌گوید در زمان تحصیل بیشتر برای رضایت خانواده این رشته را خوانده و پس از آن به دنبال علاقه‌اش موسیقی، رفته است.

این هنرمند موسیقی کودکان نزدیک به پنج سال است که در حوزه‌ی موسیقی کودکان فعالیت می‌کند.

او درباره‌ی آموزش موسیقی به کودکان می‌گوید: «موسیقی ارف برای  ورود کودکان به دنیاى موسیقى مانند گذراندن پیش دبستانی براى مدرسه به کار می‌رود و در ناخودآگاه آن‌ها نفوذ می‌کند. در این سن کودکان علاوه بر آموختن اینكه از موسیقى و كار جمعى  لذت ببرند ، كمى تئوری موسیقی و نواختن سازهاى بلز و فلوت ریكوردر را آموزش می‌بینند. اما  پس از پایان دوره اكثرا سازهاى غربى مانند پیانو و ویولون را انتخاب می‌كنند و با موسیقى دستگاهى ایرانى آن‌طور كه باید آشنا نمی‌شوند.»

از این رو سولماز رامفر به همراه فخرالدین اندیشه كه آهنگساز و نوازنده‌ى سنتور و سه تار است با استفاده از سازهاى ایرانی مانند تار و تنبک و ملودى‌هاى ایرانى کودکان را با موسیقی ایرانی آشنا کردند.

رامفر به همراه گروه‌اش تاکنون دو کار «جشن تیرگان» و «کرشمه» را ساخته است. او درباره‌ی دلیل انتخاب نام تیرگان می‌گوید: «از آن‌جایی که کودکان با جشن‌ها و مناسبت‌های ایرانی غریبه هستند تصمیم گرفتیم تا جشن‌های ایرانی را برگزینیم تا با فلسفه‌ی جشن‌ها و نام آن‌ها آشنا شوند. برای جشن‌های مهرگان و سده نیز قصد اجرای برنامه داشتیم که به دلیل کمبود زمان و بودجه این کار تاکنون انجام نشده است.»

او در پایان از خانواده‌ها می‌خواهد تا از این‌گونه کارهای هنری پشتیبانی کنند تا فضا برای اجرای کارهای فرهنگی و هنری از این دست فراهم شود.

 

2

5

فرتور از مژده شهریار است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30