لوگو امرداد
در امرداد 369 چاپ شده است

گشادگی سفره‌ی دل، ویژگی مردمان جنوب

p03369ایرانیان از گذشته­‌های دور در میهمان­‌داری و میهمان­‌نوازی در میان عام و خاص نام‌ور بوده­ا­­ند و امروز نیز در صنعت پررونق گردش‌گری جهان، میهمان­‌نوازی ویژگی بی‌مانند و شاخص‌ه­ای آشکار از فرهنگ مردم ایران است. مهم نیست چه چیزی در خانه‌­ی ایرانی است که بتواند به حرمت میهمان پیش‌کش کند، مهم روی گشاده­‌ی میزبان و دلی بزرگ است که برای میهمان در سبد اخلاص پیش می‌­گذارد. آن‌چه در فرهنگ ایرانی برای صاحب‌خانه ارزش دا­رد خوشنودی میهمان از حضور خود در خانه­ی ایشان است و این شدنی نخواهد بود مگر زمانی که میهمان احساس کند روان، دل و کردار میزبان در برخورد با حضور ناخوانده و یا حتا ‌خوانده‌شده‌اش بدون گزاف‌گویی به یک رنگ باشد. 

گستره­‌ی فرهنگی ایران میزبان همیشگی خوانده و ناخوانده است. ناهم‌سانی‌ای در اقلیمش ندارد. در شمال باشد، خاور باشد، باختر باشد و یا جنوب. باآن‌که هوای اقلیم و صفای مردمان هر کدام، خود ایرانی متفاوت است.
از ایران گفتیم و آب‌وهوای سرزمینش، از جنوب بگوییم و از جلگه­ی خوزستان. ستم‌دیده ولی پذیرفتنی و ‌دوست‌داشتنی، از سختی‌­ها و کاستی­‌های زندگانی‌­اش، از گرما و عرق­‌ریزان، از خاک و خفقان ولی میزبانی همیشگی­‌اش.
اگر بگوییم خوزستان ایرانی کوچک است بر نقشه­ی گیتاشناختی(:جغرافیایی) ایران بزرگ، پُر بی­‌راه…
نوشتاری با عنوان «گشادگی سفره‌ی دل، ویژگی مردمان جنوب» که به مهمان‌نواز جنوبی‌های خون‌گرم سرزمینمان پرداخته است در رویه‌ی مردم هفته نامه‌ی امرداد شماره 369 چاپ شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06