لوگو امرداد

صداپیشگان نام‌دار، رستم و سهرابی دیگر آفریدند

کتاب صوتی «داستان رستم و سهراب» که با اجرای نمایشی شماری از هنرمندان صداپیشه‌ی ایرانی همراه شده است در خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی رونمایی شد.

 بخش شنیداری این اثر، روایت داستان رستم و سهراب است که با بهره‌گیری از جلوه‌های صوتی فضاهای گوناگون بزم و رزم را به نمایش درآورده است. همچنین بخش نوشتاری این مجموعه بر پایه‌ی بخش شنیداری آن و از روی داستان رستم و سهراب شاهنامه به گونه‌ی نمایش‌نامه نگارش شده است.

ابوالحسن تهامی، که نقش حماسه‌سرای توس، فردوسی بزرگ را در این مجموعه بر دوش دارد، چنگیز جلیلوند، مریم شیرزاد، ژرژ پطرسی، پرویز بهرام، افشین زینوری، محمود قنبری، اکبر منانی، حمید منوچهری و زهره شکوفنده از جمله صداپیشگان نامداری هستند که در کتاب صوتی داستان رستم و سهراب به اجرای نقش پرداخته‌اند.

ژرژ پطروسی: ادبیات هر سرزمین را مردمان آن سرزمین می‌آفرینند

ژرژ پطروسی صداپیشه‌ی کتاب صوتی و گرداننده‌ی برنامه در آغاز با بیان این‌که  داستان رستم و سهراب به گفته‌ی فرزانه‌ی توس داستانی است پر آب چشم گفت: ادبیات وارون تاریخ، به مردم یک سرزمین برمی‌گردد. در تاریخ بزرگان نقش‌های بزرگ را رقم می‌زنند و مردم در تاریخ نقش زیادی ندارند ولی در ادبیات مردم نقش‌آفرین هستند و خواست‌ها و آرزوهایشان را با زبان داستان و چکامه بیان می‌کنند و ما ایرانیان به خود می‌بالیم که در ادبیات به ویژه چکامه‌سرایی بهترین هستیم.

ابوالحسن تهامی: کتاب شنیداری رستم و سهراب یک سینمای تخیلی را پیش‌روی شنونده می‌گذارد

ابوالحسن تهامی سرپرست و تهیه کننده‌ی اثر، در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که این اثر شنیداری به یک کار سینمایی همانندی زیادی دارد از این‌رو که آمیزه‌ای از گفتار و موسیقی و جلوه‌های صوتی است و می‌توان گفت این کار اجرایی برای یک سینمای تخیلی است ادامه داد: در این سینمای تخیلی گفتار، موسیقی وسانداِفکت( صداهای پراکنده‌ی پیرامون به غیر از گفتار و موسیقی) از ما و تخیل تصویری از شنونده است که هرچه زیباتر و رنگین‌تر دوست دارد صحنه‌ها را تصور کند و هر قامتی که دوست دارد به رستم و سهراب بدهد و هرچه زیباتر تهمینه را مجسم کند. وی افزود: روایت رستم و سهراب قصه‌ی رزم است و داستان بزم. هنگامی که قصه از تازش سپاهیان ایران و توران است خروش کرنای، شیهه‌ی اسبان و کوبیده شدن زمین در زیر پای سمندهای تیزتک شنیده می‌شود و چکاچاک شمشیر و نعره‌ی جنگاوران به گوش می‌رسد. آن‌گاه به این اثر، سمفونی شاهنامه اثر شاهین فرهت افزوده می‌شود تا نیروی پندار شنونده افق‌های تازه‌ای را بشکافد. این سمفونی در صحنه‌های بزم با ترنم نواهای مردمی و سازهای سنتی در آمیخته است.

شاهین فرهت: شاهنامه اثری است که رویاها و آرزوهای بشر را در خود نهفته دارد

شاهین فرهت آهنگ‌ساز برجسته‌ی ایرانی و آفریننده‌ی سمفونی شاهنامه نیز در سخنانش از شاهنامه به عنوان اثری که دارای دید احساسی گسترده‌ای است یاد کرد و گفت: تا کنون بیش‌تر روی جنبه‌های ویژه‌ای از شاهنامه کار شده است و این اثر همچنان جای کار دارد. وی با اشاره به نماد استوره‌‌ای سیمرغ افزود: شاهنامه اثری است که رویاها و آرزوهای همه‌ی بشر، که شاید هرگز به واقعیت نپیوندد را در خود نهفته است.

پس از آن پطروسی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اجرای توان‌مند ابوالحسن تهامی در برنامه‌ی «خندوانه» گفت: به باور من فرزانه‌ی توس با سینه‌ی گشاده و خندان در پس این اجرا گام بر می‌داشت و گویی فردوسی ایران‌زمین یک‌بار دیگر در این اجرا متبلور شد.

 در آیین رونمایی کتاب صوتی شاهنامه شماری از صداپیشگان با باشندگی در جایگاه، خرسندی و بالندگی خود را برای اجرا در این اثر حماسی و ماندگار بیان کردند.

رونمایی از کتاب صوتی «داستان رستم و سهراب» و نسخه‌ی نوشتاری آن با همکاری نشر نو و موسسه‌ی نوار و همچنین کتاب «تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات داستان رستم و سهراب در شاهنامه»، نوشته‌ی مهری بهفر، چهارشنبه چهارم امرداد‌ماه 1396 خورشیدی ساعت 18 با باشندگی صداپیشگان این اثر و استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، ایرج پارسی‌نژاد، شاهین فرهت، مهری بهفر و سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر سینما، تیاتر و تلویزیون، در سالن فردوسی خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار و با استقبال چشم‌گیر شمار بسیاری از دوست‌داران فرهنگ، ادب و هنر ایران‌زمین روبه‌رو شد.

 

1

2

3

 شاهین فرهت، آهنگساز، استاد و مدیر پیشین گروه موسیقی دانشگاه تهران

4

5

سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر

6

ژرژ پطروسی صداپیشه و گرداننده‌ی برنامه

7

8

چنگیز جلیلوند، صداپیشه

9

10

11

ااز راست: ایرج پارسی‌نژاد و استاد شفیعی کدکنی

12

زهره شکوفنده، صداپیشه

13

افشین زینوری، صداپیشه

14

زهره شکوفنده و افشین زینوری

15

16

حمید منوچهری، صداپیشه

17

حسین مطمئن‌زاده  و مهدی امینی

18

19

20

ایرج پارسی‌نژاد

21

22

مهری بهفر شاهنامه‌پژوه

23

24 

ابوالحسن تهامی در حال رونمایی از کتاب

فرتور از یسنا کیان است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با درود و مهر بر کسانی که دلشان بر ایران و بلندی و شکوه ایران می تپد و در این راه گام بر می دارند.
    درود بر فردوسی های معاصر .
    درود و خسته نباشید بر تهامی, شیرزاد , بهفر, پترسی , بهرام و ….
    فردوسی همیشه زنده خواهد ماند . تا همیشه.

  2. درود
    با سپاس فراوان، چگونه می توان این کتاب را تهیه، نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09