لوگو امرداد
مریم میرزاخانی درگذشت

نابغه‌ی ریاضی ایران خاموش شد

mirzakhaniمریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی که جایزه‌ی فیلدز ریاضی را به خود ویژه کرده بود از چندی پیش به شوند(:دلیل) ابتلا به سرطان پستان در یکی از بیمارستان‌های آمریکا بستری بود و به شوند همین بیماری چشم از جهان فروبست.
فیروز نادری از مدیران ارشد ناسا با گذاشتن پستی در صفحه اینستاگرام خود درگذشت نابغه‌ی ریاضی جهان را تایید کرد. وی، پیش‌تر در واکنش به بیماری سرطان این ریاضی‌دان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در اینستاگرام خود از دوستداران این نابعه خواسته بود برایش انرژی مثبت بفرستند.
 آقای نادری در مورد مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران نوشت: «نوری که خاموش شد، قلبم شکست، خیلی زود رفت.»

مریم میرزاخانی زاده‌ی  سال ۱۳۵۶خورشیدی در دوران تحصیلات دبیرستان در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در المپیادهای جهانی ریاضی در هنگ کنگ و کانادا شرکت و با مدال طلا راهی ایران شده بود. در سال ۲۰۱۴ نیز جایزه معتبر فیلدز را نیز بدست آورد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.
او در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف گرفت. مریم میرزاخانی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در سال ۲۰۰۴ مدرک دکترای ریاضیات از دانشگاه مشهور هاروارد را به دست آورد. وی از سال ۲۰۰۸ در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته‌ی ریاضیات بود.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. روحش شادو بهشت برین جایگاهش باد.بسیار ناراحت کننده بود این واقعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30