لوگو امرداد
شهرستان گِرمی جاذبه‌ای برای گردشگران

آیین‌هایی کهن در کنار طبیعتی زیبا

شهرستان گِرمی یکی از شهرستان‌های استان اردبیل در ایران است. گرمی آب و هوایی مطبوع و خنک در تابستان و زمستان‌هایی سرد دارد. وجود کوه‌های سرسبز، چشمه‌ساران گوناگون، روستای چلک، روستای قره یتاق، دریاجه سد گیلارلو، منطقه جنگلی اینی و آلای له (آلیله)، رودخانه‌های دره رود، آزادلو، بالهارود، جیین چایی، روستاهای تنگ، تولون، خان‌کندی، قوزلو (مغان)، گیگال، داش دیبی، بیک باغی، افجه، موران، آوسوران ، سلاله، الگواله دره، روستای زیبای درین کویود (درین کبود) و سایر روستاهای منطقه قره‌آغاج از جاذبه‌های دیدنی آن است. از محلات قدیمی این شهر می‌توان محله موجره، قالاباشی، یوخاری باش (صاحب الزمان) چشمه باشی را نام برد.
دریاچه سد گیلارلو
از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان شکارگاه‌های گوناگونی را نام برد که شکار انواع کبک و انواع پرندگان آبزی (انواع اردک و غاز) را نام برد. همچنین پرندگان شکاری نادری در شهرستان زندگی می‌کند که حیاط وحش جالبی را تشکیل داده‌اند. شکار چهار پایان به دلیل بی‌رویه بودن در معرض انقراض قرار گرفته است همچنین در کوه‌های خروزلو چندین بار گربه وحشی دیده شده است.
جشن برداشت گندم (آللاه‌لاما)
برداشت محصول به ویژه محصول گندم و جو به عنوان مهمترین مرحله‌ی زراعت در روستاهای کوهستانی گرمی با آیین‌های ویژه‌ای با عنوان «آللاه‌لاما» همراه است.
در این آیین به محض پایان کار برداشت محصول، «بیچین‌چی» به عنوان شخصی که کار برداشت را انجام ‌دهد در جلو و چند تن دیگر از جمله صاحب زمین و افرادی که در دروی گندم او را یاری کرده‌‌اند مانند فرزندان، همسایگان و اقوام در پشت سر او می‌ایستند. بیچین‌چی با صدای بلند و با نام خدا تندرستی همه‌ی افراد جامعه و تندرستی صاحب زمین را از خدا خواستار می‌شود. درگذشته این‌گونه جشن‌ها به دلیل همگرایی و تطابق کامل انسان با محیط زندگی بسیار مهم به شمار می‌رفت، اما امروزه با دگرگونی شیوه‌ی زندگی، بسیاری از ‌آیین‌ها و آداب و رسوم در معرض خطر فراموشی قرار گرفته‌اند و تنها جشن‌های مربوط به ازدواج تا اندازه‌ای پابرجا مانده و ویژگی قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

  

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

 

1

2

3

4

5

6

7

8

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07