لوگو امرداد
در امرداد 366 چاپ شده است

ای مگس عرصه‌ی سیمرغ نه جولانگه توست

simorghسیمرغ نام یک چهره‌ی استوره‌ای ایرانی است. پیشینه‌ی باشندگی(:حضور) این مرغ استوره‌ای در فرهنگ ایرانی به روزگار باستان می‌رسد. از آن‌چه از اوستا و آثار پهلوی برمی‌آید می‌توان دریافت که سیمرغ جانوری است فراخ بال که بر درختی درمان‌بخش به نام «ویسپوبیش» یا «هرویسپ تخمک»، که دربردارنده‌ی تخمه‌ی همه‌ی گیاهان است، آشیان دارد.

سیمرغ هم‌چنین به عنوان نام‌آورترین چهره‌ی استوره‌ای ایرانی جای‌گاهی پربار در داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی دارد. کنامش کوه استوره‌ای قاف است. دانا و خردمند است و از رازهای نهان آگاهی دارد. زال را می‌پرورد و همواره او را زیر بال خویش پشتی‌بانی می‌کند و به رستم در نبرد با اسفندیار رویین‌تن یاری می‌رساند.

شوربختانه چندی پیش جمهوری آذربایجان در آیین گشایش چهارمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی در باکو ‌به دنبال روایتی ساختگی و مخدوش از تاریخ و میراث فرهنگی ایران از سیمرغ ایرانی بهره برد. حکمت بابااوغلو، سردبیر روزنامه‌ی «ینی آذربایجان»، ارگان رسمی حزب حاکم جمهوری آذربایجان و نماینده‌ی مجلس این کشور، با پخش نوشتاری در تارنمای ترکستان با پافشاری بر این‌که گزینش سیمرغ برای روایت تاریخ در این آیین و نیز آیین پایانی نخستین دوره‌ی بازی‌های اروپایی در باکو در سال 2015 پیشامد نبوده است گفت: سیمرغ استوره‌ی ترک‌ها است که ایرانی‌ها آن را تحریف و تصاحب کرده‌اند.

آن‌چه در بالا می‌خوانید بخشی از نوشتاری است که درباره‌ی دست‌یازی جمهوری آذربایجان به «سیمرغ» استوره‌ی نام‌آور ایرانی در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد آمده است.

متن کامل این نوشتار را می‌توانید در رویه‌ی دوم شماره ی 366 بخوانید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بگوئيد چه چيزمان را بيگانگان از ما نربودند؟؟
    ويا در حال انجام ربايش نيستند ؟؟
    آن هنگام كه پرده ها از پيش چشمان بر داشته شود و پاسدارى راستين بر فرهنگ كشورمان
    استوار گردد گيتى شناسان درخواهند يافت كه آنچه بيگانگان مال خود كرده اند براستى
    برازنده پيشانى درخشان كجاى گيتى ميباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09