لوگو امرداد

کابل‌های فشارقوی قاتل فلامینگوها

flamingoچندی است که دکل‌های برق فشار قوی بلای جان فلامینگوهای شادگان شده و آن‌ها را در مسیر آسیب جدی قرار داده است. با این‌که فصل شکار نیست ٢٠ فلامینگو  که درحال پرواز بودند، بخاطر کابل‌های فشارقوی دچار برق گرفتگی شده و به زمین افتادند. این نخستین ‌باری نیست که برق بلای جان پرندگان می‌شود و اینطور که مسوولان محیط‌زیست آبادان می‌گویند، شمار تلفات فلامینگوهای بومی این منطقه باز هم بیشتر خواهد شد و تا زمانی که دکل‌ها جا‌به‌جا یا ایمن‌سازی نشوند، داستان همین است.
به گزارش «شهروند»: اکنون نزدیک به چهار‌هزار پرنده بالغ و در حدود سه‌هزار جوجه فلامینگو در مناطق حیات‌وحش آبادان حضور دارند؛ پرندگانی سفید و صورتی با پاهای دراز، گردن بلند و منقاری خمیده.
چند روز پیش یکی از اعضای انجمن همراهان محیط‌زیستی آبادان، پرندگان مرده که در جاده ماهشهر – آبادان روی آب افتاده بودند را دید و موضوع را به اداره محیط‌زیست خبر داد. شوند(:دلیل) این رویداد نا مشخص بود تا این‌که احمد موسوی آزاد، فرنشین(:رییس) اداره‌ی حفاظت محیط‌زیست شهرستان آبادان از دکل‌های برق گفت. فلامینگوهای تلف‌شده در یک‌کیلومتری نیروگاه برق آبادان بودند و این اتفاق پیشتر هم تکرار شده بود که در برخورد با این سیم‌ها دچار برق‌گرفتگی و آسیب‌دیدگی شدید شوند و بمیرند.
فرنشین اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آبادان که پرندگان تلف‌شده را کنار جاده دیده، می‌گوید: «کنار باند غربی مسیر جاده دو بانده آبادان – ماهشهر، چهار پنج رشته خط انتقال برق فشار قوی وجود دارد. این رشته‌ها در قسمتی از پناهگاه حیات‌وحش شادگان قرار گرفته‌اند. رشته‌های سیم خیلی خیلی ظریف است و پرنده‌ها با آن برخورد می‌کنند و از بین می‌روند.»
به گفته او، در این فصل منطقه «خوریات» محل تغذیه فلامینگوها است و به همین شوند آن‌ها مدام در رفت‌وآمدند: «همین رفت‌وآمد تلفات را بیشتر می‌کند. دیروز ٢٠ قطعه فلامینگو تلف شد و باز هم اتفاق می‌افتد. این درحالی است که اکنون به دلیل محدودیت آب و هوایی مشکل شکار نداریم و بیشترین و مهمترین چالش ما همین دکل‌ها هستند.»

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30