لوگو امرداد

جنگ و صلح در باغ عفیف آباد شیراز

باغ  موزه‌ی عفیف‌آباد یکی از بزرگترین موزه‌های سلاح در خاورمیانه است. این باغ و ساختمان از سوی میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ مهی(:قمری) ساخته شده است.  این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن دیدن کنند.
باغ عفیف آباد ازسوی شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت با وسعتی حدود 12700 در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خرید و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و سازه‌ای زیبا و آراسته در آن بنا کرد. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد. در پایان روزگار قاجار این باغ به عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ می‌رسد. او در این باغ دگرگونی گسترده‌ای پدیدآورد واز این‌روی پس از آن این باغ به نام عفیف آباد نامور شد. اما وارثان باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی همسر محمد رضا شاه پیشکش کردند. در سال ۱۳۴۰ خورشیدی ارتش در مزایده، این باغ را خریداری می‌کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و همزمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به موزه‌ی نظامی شماره ۲ کشوردگرگون می‌شود.
مهرازی(:معماری) بنای باغ برگرفته از هنر مهرازی هخامنشیان است. سر در ساختمان با ستون‌هایی شبیه به ستون‌های تخت جمشید آراسته شده است. بنا دارای دو اشکوب(:طبقه) است که در کل سی اتاق تالار در ساختمان است. اشکوب پایین موزه سلاح است و در اشکوب بالا «موزه‌ی عبرت» جای دارد که دربردارنده اتاق‌های همایش، نشیمن، مطالعه،  رخت‌کن، پذیرایی و قمارخانه است. در پیشانی ساختمان نگاره‌ای از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی آراسته شده است. در اصلی ساختمان در سوی شمال است که از مسیر پلکان سنگی به تالار سرپوشیده می‌رسد. مهرازی بنا برگرفته از هنر مهرازی هخامنشیان، ساسانیان و قاجاریه است.
در بخش موزه‌ی سلاح دربردارنده‌ی سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، شمشیرها و مسلسل‌های گوناگون است. سلاح‌های ارزشمند این موزه،  تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصر الدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه است.

 1

ورودی باغ عفیف آباد

2

ساختمان و آب‌نمای باغ عفیف‌آباد

3

ستون‌هایی که برگرفته از هنر مهرازی هخامنشیان است

4

نقش فروهر بالای سردر ورودی

5

نگاره‌هایی برگرفته از تخت‌جمشید

6

7

 نگاره تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی

8

9

موزه سلاح

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

فرتورها از سوده حاجی‌کرم است.

1362

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09