لوگو امرداد

بخش گاتاشناسی مانتره در گذر زمان

بیست‌وچهارمین دوره‌ی همایش مانتره در تابستان 1396 خورشیدی به کوشش کانون دانشجویان زرتشتی برگزار می‌شود. برگزارکنندگان این دوره، آماری از بخش گاتاشناسی همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره در دوره‌هایی که برگزار شده را ارایه داده‌اند که در زیر می‌توانید این آمار و ارزیابی را ببینید:

بخش گاتاشناسی مانتره در گذر زمان

اكنون كه زمان نام نویسى بخش گاتاشناسى بیست و چهارمین همایش اوستاخوانى و گاتاشناسى مانتره در حال انجام است گذرى میزنیم به آمار شركت كنندگان رده هاى مختلف این بخش، از مانتره ١٧ تا ٢٣ و امیدواریم كه امسال در مانتره٢٤ شاهد استقبال هرچه بیشتر شركت كنندگان این بخش از تمام شهرهاى زرتشتى نشین ایران باشیم.

صحبت خود را با ارایه 4 جدول زیر آغاز می‌کنیم. این جدول ها تعداد شرکت کنندگان مانتره از سال 1389 تا امروز به تفکیک شهرهای مختلف می‌باشد. (البته جدول ها تنها برای شهرهای پرجمعیت تهران، یزد و کرمان و کرج رسم شده است)

gozar manthra2

حال کمی داده های سال های مختلف این شهر ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. واضح است که جمعیت زرتشتیان شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و مقایسه کردن تعداد شرکت کنندگان یک شهر با شهر دیگر شاید اندکی غیر معقول به نظر رسد. به همین منظور تنها داده های یک شهر را در طول مانتره های مختلف بررسی میکنیم.

واپسین جدول بالا میانگین شرکت کنندگان هر رده را در طول مانتره های مختلف به ازای هر شهر بیان می‌کند.

و نمودار زیر تعداد شرکت کنندگان کل رده های مانتره را بر حسب سال های مختلف بیان می‌کند:

gozar manthra1

با یک نگاه کلی می‌توان فهمید از مانتره 20 به بعد تعداد شرکت کنندگان یزدی افزایش قابل توجهی داشته و متاسفانه تعداد شرکت کنندگان کرمانی با روند رو به کاهشی همراه بوده است. 

حال به بررسی رده به رده این داده ها می‌پردازیم:

 

رده بالای 18 سال 

رده بالای 18 سال مانتره (هم بخش اصلی و هم بخش جنبی)، فرصتی‌ست برای علاقه‌مندان و پژوهشگران جامعه تا به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. در واقع کسانی که در این رده شرکت می‌کنند به عنوان پژوهشگران و صاحب نظران جامعه شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود تا با ارایه نوشتارهای خود درباره مسائل مهم و قابل تامل جامعه باعث شوند بازدید کنندگان و کلیه مخاطبان اندکی بیشتر به این مسائل بیندیشند.

با بررسی آمار شرکت کنندگان در این رده می‌بینیم در دو سال گذشته در شهر یزد با استقبال مناسبی از این رده رو به رو شدیم و در شهرهای تهران و کرمان نیز تفاوت چشمگیری نسبت به میانگین سالیان گذشته وجود ندارد اما شهر تهران روندی نزولی را دارد طی می‌کند.

رده زیر 18 سال

هدف این رده مانتره تربیت و پرورش پژوهشگر می‌باشد. علاقه مندان به پژوهش و مقاله نویسی در این رده نگارش یک مقاله اصولی و ارایه دادن آن را تمرین می‌کنند و از مشاوره داوران و استادان بهره مند می‌شوند تا در آینده بتوانند در رده بالای 18 سال مقاله شایسته ای را ارایه دهند. درواقع شرکت کنندگان این رده سرمایه های جامعه برای پژوهش در سالیان آینده هستند و شایسته است تا توسط مدارس، خانواده ها، اساتید و… تشویق شوند تا به ارایه نوشتار در این رده بپردازند. گفتنی ست که به علت گستردگی بیش از حد شرکت کنندگان کانون دانشجویان زرتشتی تنها قادر به اطلاع رسانی و تشویق آن ها برای نام‌نویسی در حد بسیار محدود می‌باشد و این کار بیشتر بر عهده اساتید، خانواده ها و افراد با تجربه در هر شهر می‌باشد (حتی شرکت کنندگان سابق و باتجربه مانتره نیز می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند) تا با ایجاد هدفی درست از شرکت در مانتره باعث علاقه مند شدن آن ها به نگارش و ارایه مقاله شوند چرا که اگر علاقه به انجام پژوهش وجود نداشته باشد و برای آن ها نوشتن مقاله تنها راهی باشد برای شرکت در همایش مانتره پرورش به درستی انجام نمی‌شود و در مراحل بعدی (رده های بالای 18 سال) سطح نوشتارهای شرکت کنندگان به شدت افت می‌کند می‌کنند و راه رسیدن به هدف به درستی طی نمی‌شود.

حال آمار شرکت کنندگان رده زیر 18 سال را برای شهر های مختلف با توجه به میانگین بررسی می‌کنیم.

می‌بینیم در شهر یزد با پیشرفت چشمگیری رو به رو بودیم. اما شور بختانه در سه سال گذشته شهر کرمان با افت چشمگیری همراه بوده (چرا که ارایه 12 نوشتار از شهر کرمان در مانتره 20 گواه وجود پتانسیل خوب برای این رده می‌باشد.) در تهران نیز در سال های اخیر افت کمی را داشتیم. امید است تا در سالیان دیگر شاهد نام‌نویسی تعداد بیشتری از علاقه مندان باشیم. 

محور همایش 

مخاطب این بخش پژوهشگران با تجربه و اساتید مانتره می‌باشد. شرکت کنندگان در این بخش هر سال گرد هم آمده تا پیرامون موضوعی واحد به گفتگو و بیان دیدگاه های خود بپردازند. موضوع محور همه ساله با انجام نظر سنجی از اساتید و صاحب نظران جامعه و در شورای دینی کانون دانشجویان زرتشتی گزینش می‌شود. حال بیاید نگاهی به آمار شرکت کنندگان این بخش بیاندازیم.

 در این بخش شوربختانه بیشتر شرکت کنندگان از شهر تهران شرکت می‌کنند. اما ناگفته نماند که اساتیدی همواره از شهر کرمان و یا گاهی از شیراز یا کرج با وجود تمام سختی ها یاریگر ما در این رده بوده و هستند. اما چه خوب می‌شد اگر اساتید بیشتری از شهرهای دیگر مانند یزد، کرمان، شیراز، کرج، اصفهان و… در این بخش به ارایه نوشتار خود می‌پرداختند.

 ترجمه

از آنجا که بسیاری از پژوهشگران در خارج از کشور آثار خود را به زبان انگلیسی منتشر می‌کند. این بخش کمک می‌کند تا علاقه مندان بیشتر با این آثار آشنا شده و بتوانند ساده تر از آن ها استفاده نمایند.

با بررسی آمار شرکت کنندگان این رده تفاوت چشمگیری نسبت به سالیان گذشته مشاهده نمی‌شود. این امر به این دلیل است که شرکت کنندگان رده تقریبا ثابت بوده و همین افراد همه ساله در این رده شرکت می‌کنند. امید داریم تا در آینده ای نزدیک بتوانیم در کنار این عزیزان شاهد حضور عده ای از علاقه مندان دیگر نیز باشیم. 

به طور قطع در شهرهای دیگر زرتشتی نشین مانند کرج، شیراز و اصفهان پتانسیل های خوبی برای شرکت در همایش مانتره داریم چرا که در سالیان نه چندان دور تعداد قابل توجهی شرکت کننده از این شهر ها داشتیم، و هم اکنون نیز برگزاری مقدماتی مانتره در این شهرها و حضور علاقه مندان در بخش اوستاخوانی گواه این مساله هست که جامعه ما در این شهرها نیز پتانسیل های بسیار زیادی دارد.

به امید آنکه در مانتره های آینده شاهد استقبال بیشتری از این شهرها باشیم. کانون دانشجویان زرتشتی نیز در صورت دیدن استقبال از طرف این شهر ها اقدام به گسترش برگزاری کارگاه ها و کلاس های اولیه و دیگر فعالیت ها جهت آموزش نگارش مقاله می‌نماید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10