لوگو امرداد
موبد سروش‌پور در جشن مبعث :

همبستگی از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی است

کنگره‌ی بین‌المللی بعثت، با باشندگی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه‌ی کشور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی کرمان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیران اجرایی، علمای اهل تسنن و تشیع، روحانیان، ائمه جمعه، مدیران حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان، در تالار برق کرمان برگزار شد. در این همایش که با محوریت همبستگی ادیان برای دومین سال برگزار شد، هموندان انجمن زرتشتیان کرمان نیز مهمان ویژه این همایش بودند.

موبد پدرام سروش‌پور به نمایندگی از هازمان زرتشتیان، آغاز پیام‌آوری پیامبر مسلمین را به هم میهنان مسلمان شادباش گفت و با همانند دانستن پیروان ادیان گوناگون به گروه‌هایی که از راه‌های گوناگون برای رسیدن به یک قله تلاش می‌کنند، تاکید کرد که هراندازه به این قله، که همان حقیقت مشترک همه‌ی ادیان الهی است نزدیک‌تر می‌شویم به ‌راستی به هم نزدیک شده‌ایم، پس اگر ما پیروان ادیان و مذاهب در حال فاصله گرفتن از یکدیگر هستیم باید بدانیم که از حقیقت الهی فاصله گرفته‌ایم.

وی گفت: حضور پیروان ادیان گوناگون در فرهنگ ایرانی از آن‌رو ارزشمند است که می‌توان با همبستگی و تکیه به یک‌دیگر در راه دستیابی به حقیقت الهی پیروزتر باشیم و این از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی است.

دبیر انجمن موبدان تهران در ادامه با تاکید بر اصل قراردادن بن‌پایه‌های همانند همه‌ی ادیان در ایران و تکیه بر این همانندی‌ها، از کرمان و مردم کرمان به عنوان نگینی در فرهنگ ایران یاد کرد و گفت: کرمان از کم‌شمار شهرهایی است که در آن پیروان ادیان گوناگون با همزیستی در کنار هم در دوره‌های سخت تازش بیگانگان همچون مغولان توانستند دوام بیاورند. چنان‌که استاد پرویز شهریاری چهره ماندگار زرتشتی از شهر کرمان در خاطرات خود از شورای قضاوت در محله دولت خانه کرمان یاد می‌کند که هموندان آن روحانیونی از اسلام، زرتشتی، مسیحی و یهودی بودند و دعاوی بین افراد در این شورا حل و فصل می‌شد که این به‌راستی برگ زرینی در فرهنگ همزیستی دینی است.

موبد سروش پور همچنین بر اهمیت جشن‌ها و آیین‌های فرهنگی در کنار برگزاری آیین‌های دینی تاکید کرد. وی با بیان این‌که این جشن‌ها و آیین‌ها افزون‌بر این‌که همبستگی میان قوم‌های گوناگون ایرانی در درازای تاریخ را پدید آورده‌اند از فلسفه‌ها و ارزش‌های فرهنگی پاسداری می‌کنند که کمتر از آیین‌های دینی نیستند. برای نمونه نوروز نماد نوشدن و نواندیشی و جشنی است که باور به نوگرایی را در فرهنگ ایرانی را با خود دارد. جشن مهرگان جشن پاسدرای از عهد و پیمان است و جشن سده، کهن‌ترین جشن ایرانی و بیان‌گر آغاز شهری‌گی(:تمدن) و پیدایش صنعت در ایران است که با کشف آتش در ایران باستان آغاز شده است. این جشن‌ها وابسته به فرهنگ ایرانی هستند وپیشینه‌ی آن‌ها به زمان پیش از اشوزرتشت می‌رسد.

وی با یادآوی این‌که زرتشتیان از دیرباز خویشکاری تاریخیِ پاسداری از جشن‌های فرهنگی ایران را بر دوش داشته‌اند، از کرمان به عنوان شهری که سال‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان آن در کنار هم این جشن‌ها را برگزار کرده‌اند یاد کرد و افزود: اگر ما در زمینه‌ی پاسداری از این گنجینه‌های با ارزش کوتاهی کنیم در آینده‌ای نزدیک این یادمان‌های کهن فرهنگی را از دست می‌دهیم چنانچه  امروز اعراب جشن «مهرگان» را به نام «مهرجان» جشن می‌گیرند و یا  می‌بینیم که در دیگر کشورهای فارسی‌ زبان جشن سده را جشن ملی خود اعلام می‌کنند.

سروش‌پور در پایان با سپاس از دعوت زرتشتیان در جشن بعثت پیام آور مسلمانان، خواستار حضور همه‌ی ایرانیان در جشن ملی سده شد.

 جشن مبعث پیامبر اسلام سه‌شنبه پنجم اردی‌یهشت‌ماه 1395 در تالار برق کرمان برگزار شد. در پایان این آیین از خانواده‌ی شهید بادپا، از شهدای کرمانی مدافع حرم سپاس‌داری شد.

  

10

11

12

13

14

15

فرتور از خداداد کاویانی است

۰۱۱۴

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. چرا فراخوان اینگونه کنگره های بین المللی از قبل اعلام نمیشود تا دیگر پژوهشگران زرتشتی نیز شرکت کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09