لوگو امرداد

بخشی از ارگ تاریخی دوره اتابکان در ایذه فرو ریخت

به دنبال بارش باران در چند روزگذشته در ایذه ، بخشی از محوطه تاریخی «طاق طویله» باقی مانده از روزگار «اتابکان لر»در پیوند با سده‌ی هفتم مهی(:هجری) فرو ریخت.

فرامرز خوشاب، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه در این زمینه گفت: ابن بطوطه، جهانگرد مراکشی در سفرنامه خود درباره‌ی این بنای تاریخی نوشته است؛ چهارشب در این قلعه که به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شده، بیتوته کرده است.
او ادامه داد: شوربختانه علی‌رغم تلاش‌های انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری ایذه و مسوول پایگاه آیاپیر و ارائه‌ی گزارش‌های متعدد از وضعیت بحرانی بنای فعلی و ارائه آن به متولیان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان روز سه‌شنبه – ۲۴ اسفند- شاهد ریزش این بنای تاریخی در شهر ایذه بودیم.
خوشاب نبودِ مدیریت درست، تخصیص ندادن اعتبارات و رسیدگی به آثار تاریخی خوزستان را عاملی برای قرار گرفتن آثار تاریخی خوزستان در وضعیت بحرانی دانست و گفت: شوربختانه علی‌رغم تلاش‌های استاندار خوزستان برای برطرف کردن چالش‌های این حوزه و پیگیری‌های شبانه‌روزی، وی هنوز موفق به اقدامی مناسب در این زمینه نشده‌ایم.
اگر کمیته‌ای برای بررسی مشکلات موجود در خوزستان به صورت عملیاتی و فوری تشکیل نشود، حتما فاجعه از این فراتر خواهد رفت و امکان مدیریتِ آن در استان غیر ممکن خواهد شد.
ارگ اتابکی(طاق طویله)  یک اثر منحصر به فرد و یک بنای بسیار زیبا و گسترده است که زیباترین تزئینات کاشی را دارد که در بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان قرار دارد. کاشی‌کاری‌های آن معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌بری‌های رنگین و سازه‌های معماری پیچیده است.
 این بنا با یک پلان هشت ضلعی، دو پلکان عریض‌تر از پلکان عالی‌قاپو دارد، که ظرافت این معماری را نشان می‌دهد . در منابع و کتاب های تاریخی از جایگاه سیاسی و مهم بنای طاق طویله بسیار نام برده شده و حاکمان محلی دوران زندگی و حکمرانی خود را در این ارگ سپری کرده اند.حریم این قلعه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزارمتر است و دلیل نام گذاری این بنا را به «طاق طویله» استفاده اشتباه از این ارگ در سالیان گذشته و عدم اطلاع از کاربری و موقعیت تاریخی آن بوده که به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می گرفت!
در دوران اسلامی، ایذه به عنوان پایتخت اتابکان لر بزرگ انتخاب شد و پس از تازش مغول نیز مرکز محلی حکومت مغولان شد و خرابه‌های این بنا از دوران ایلخانی که به نام «ارگ اتابکی» یا«طاق طویله» شناخته می‌شود اکنون در مرکز شهر وجود دارد.

20

21

22

23

فرتوراز مسعوداورکی

1919

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09