لوگو امرداد
هزارو هفتمین آیین پایان سرایش شاهنامه

فردوسی، فردوس از آن تو باد

فردوسی والا، بزرگمرد توس، در این شکوهمند روز، پس از 30 سال رنج و دشواری پیوسته، سرایش حماسه‌ی بلند شاهنامه را با سرگذشت یـزدگرد سوم و فرجام کار ساسانیان به پایان می‌برد و نوزند (اثر) ی می‌آفریند که سرشار از ارزش‌های والای انسانی و گنجینه‌ای بزرگ ازفرهنگ دیرین کهن ایران زمین است.  

  سرآمد کنون قصه یزدگرد 

 به ماه سپندارمذ روز ارد  

پور توس با زبان خامه،کارنامه ی گذشتگان را بازآفرید و  دست به آفرینشی بزرگ یازیـد و فـرهنگ و یادمـان‌های مکتوب ایران زمین را از پرتگاه نابودی رهانید و در آغوش گرم  فرهنگ  ایران بالید و بالنده شد و این نامه‌ی کهنسـال و پرمهـر خویش را در پناه اندیشه  و قلم پرتوان خود گرفت و به آیندگان سپرد  .

در راستای  بزرگداشت  ایـن برگزیده روز و به پاسـداشت جایگـاه والای فردوسی و تلاش چشمگیر این حماسه‌سرای وارستـه درآفرینش شاهکارش شاهنامه، بنیاد فردوسی توس سه سال پیاپی جشنی را در آرامگـاه فردوسـی پاکزاد به پا  می دارد تا در گیتی نام و یادش را گرامی دارد.

و امسال در آستانه ی زایش نوروز پیروز ، آیین پایان سرایـش شاهنامه ی ورجاوند ، در اوج  شکوه و فرازمندی در16 پسین، 19 اسپندماه 1395 برگزار شد و  با توده انبوهی از همراهان، فرهیختگان، و هموندان بنیاد فردوسی توس، بسی بی‌مانند و چشمگیر روبه‌رو شد .

در این آییـن با شکوه ، چهره‌های برجسـته‌ی فرهنگ و هنر، اندیشمندان ، محققان و  پژوهشگران والا مرتبه و نویسندگان توانمند  ایران زمین  حضور داشتند  .

در آغاز ادای ادب و خوانـش سرود ملـی،  انجام گرفت  و سپس آوای دلنواز و دلنشین  گرانمایه هوشیـار، هموند همیشه همراه بنیادفردوسی توس  به این جشن شور دو چندان  بخشید.

سپس در این فرخنده آیین، شاهنامه خوان برتر ایران و جهان، استاد برجسته کیخسرو دهقانی با خوانش شکرین و شیوای شاهنامه ی فردوسی، باشندگان را بهره بخشیدند.

این آیین فرازپایه با سرنا نوازی و دهل زنی و حرکات آیینی گروه رقص «طرقه»  گرما گرفت .

نقاشی‌های شاهنامه‌ای  به همراه خوانش و قصه‌گویی شاهنامه  با همراهی کودکان (نشست کودک و شاهنامه )  در آرامگاه فرزانه‌ی فرمند فرخ نهاد توس به نمایش گذارده  شد.

آنگاه گرانمایه آرش جعفری نوجوان ده ساله  با از برخواندن  شاهنامه ی فردوسی پاکزاد  و نقالی این کتاب بی تکرار همگان را  به شگفتی وا داشت .

پس از آن پیمان و پیوند زناشویی والا گهر سعید  و مهربانوی نازنین مینا  در کنار آرامگاه فردوسی با سرفرازی و ارجمندی  انجام گرفت .

در دنباله‌ی این  آیین، تنبک و تارنوازی شورانگیز دو تن از گروه «آوای صحرا»  بسی دلپسند و  دلنواز انجام شد .

دراین آیین شکوهمند، از گرانمایه علیرضا حیدری، همراه همیشه همراه بنیاد فردوسی،سردبیر بخش ادبی روزنامه خراسان، روزنامه‌نگار، مدرس و شاعر از سوی بنیاد فردوسی تجلیل شد.

باری در این گرامی روز در گاه شمار فرهنگی ایران زمین، گرانمایه استاد دکتر علیرضا قیامتی درباره ی پایان سرایش شاهنامه و فردوسی بی مانند در آفرینش شاهنامه سخن راندند .

سپس نقالی شایسته‌ی مهربانو پریسا سیمین مهر به این نیکو آیین، شور و شکوه و شادمانی دوچندان بخشید .

در پایان  یکایک گـرانمایگان دست بر کهـن یادمـان ستـرگ ایرانی ‌یازیدند و به پاس وستایش ایـران زمین به پا خواستند و همگی با هم، سـرود «ای ایران ای مـرز پرگهر» را با اجرای هموند  همیشه همـراه بنیاد ، گرانمایه محمد امیدوارتهرانی همراهی کردند تا باری دیگر بلندای آوای  اندیشه و فرهنگ ایران را به گوش فرهنگ‌مداران گیتی زمزمه نمایند.

بر خود بایا می دانیم این همایون  رویداد را به ارجمند سروران ایران زمین شاد باد گوییم  و از همیاری و همکاری مدیریت و روابط عمومی آرامگاه فردوسـی و پذیرایی پرمهــر «گـل نوش  دربند» سپاسگزاری  نماییم . همچنین از طراحان گرانقـدر «فـرم نیک» درچیدمان شاهنامه ای «سفره ی هفت سین» سپاسگزاریم . 
این آیین 19 اسفند ماه در آرامگاه فردوسی بزرگ برپا شد.

123456
7
فرتورها از بنیاد فردوسی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09