لوگو امرداد
مهدی حجوانی در آیین رونمایی کتاب«آرش کمانگیر»:

استوره‌ها ژن فرهنگی یک سرزمین هستند

آیین رونمایی از کتاب «آرش کمانگیر و دیگر اسطوره‌های جهان» نوشته‌ی نازنین نانا والاجم، با باشندگی و سخنرانی محمد رحمانیان، میلاد وندایی، مهدی حجوانی و علی‌اصغر توفیق، برگزار شد. این کتاب که مجموعه‌ای از روایات اساتیری برای نوجوانان است از سوی انتشارات هزاره‌ی ققنوس به چاپ رسیده است.

میلاد وندایی پژوهش‌گر و باستان‌شناس، نخستین سخنران این نشست با عنوان این‌که جای خرسندی است که امروزه در حوزه‌ی تاریخی و فرهنگی میان تخصص‌گرایی و عوام‌گرایی پیوندهایی برقرار شده است گفت: کتاب آرش کمانگیر نازنین والا جم با وجود مختصر و مفید بودن دارای ویژگی‌های خوبی است، نویسنده کوشش کرده است که روایت‌های داستانی را به زبانی تازه  و ساده بیان کند به گونه‌ای که خواننده‌ی کودک یا نوجوان را به اندیشه وا می‌دارد. وی افزود: داده‌های تاریخی، باستانی و حتا استوره‌ای ما در 150 سال گذشته، با ورود خاورشناسان(:مستشرقین) باختری(:غربی) به ایران و یافته‌های تازه‌ی باستان‌شناسی که بر داده‌گرایی تکیه دارد، با دگرگونی رو‌به‌رو شده است. اگر به زندگی مردمان پیش از تاریخ بنگریم می‌بینیم که زندگی آن‌ها با عناصر طبیعت گره خوده است و حضور ابر و باد و مه و خورشید و فلک در زندگی مردم آن زمان چشم‌گیر بوده است. یعنی ابر باران‌آور بود و باران زمین را بارور می‌کرد. شاید از این‌رو بتوان پیدایش یکایک خدایان تاثیر طبیعت در زندگی مردمان پیش از تاریخ به درستی دریافت.

وندایی با اشاره به این‌که یکی از کاستی‌های ما نبود آشنایی مردم با اسطوره‌های ایرانی است و دانش ما در این‌باره بسیار کم است گفت: به باور من هر سرزمینی اگرچه ابر، رود، جنگل، کوه، دشت و دریا داشته باشد مهمترین چیزی که به آن نیاز دارد فرهنگ و تمدن است که بخش بزرگی از این فرهنگ و تمدن را استوره‌های آن سرزمین می‌سازند و البته مهم‌تر از این سپردن این فرهنگ به آیندگان است که کتاب «آرش کمانگیر» گامی شایسته در این راه برداشته است.

مهدی حجوانی، پژوهش‌گر، نویسنده‌ و منتقد ادبیات کودک و نوجوان دیگر سخنران این نشست در آغاز با بیان این‌که اسطوره یک داستان مینوی و سپند و به گونه‌ای توجیه و تفسیر انسان‌های پیشا تاریخ درباره‌ی شوند پیدایش پدیده‌های هستی است گفت: انسان‌های پیش از تاریخ در پی معنا بخشیدن  به زندگی و بازگشت به اصل و ریشه‌ی وجودی هستی، استوره‌ها را پدید آوردند. به گفته‌ی دیگر اسطوره ژن فرهنگی یک سرزمین است و اگر باور را از استوره بگیریم از آن حکایتی بیش برجای نمی‌ماند. وی ادامه داد: تصور از بین رفتن استوره در زمان اکنون اندیشه‌ای اشتباه است و نگاه استوره‌ای در دانش روانشناسی و مکاتب بشری مانند مارکسیسم نگاه استوره‌ای وجود دارد. «آنیمیسم» یا جان‌پروری، همه‌ی عناصر طبیعت و اشیا که انیمیشن از آن گرفته می‌شود گویای باور انسان امروز به اسطوره است.

حجوانی همچنین گفت: به باور من برای آشنایی کودکان با استوره باید از دیدگاه‌های افراط و تفریطی  یعنی نفی و یا مقدس کردن استوره‌ها بپرهیزیم و استوره‌های کهن خود را به زبان امروز و درخور نیازهای کودک امروزی بازنویسی و بازآفرینی کنیم. این پژوهش‌گر ارج‌گزاری به طبیعت را بزرگ‌ترین درس استوره دانست و افزود: ما باید با پرسش‌ها و نیازهای امروز پاسخ‌های خود را از مفاهیم اساتیری بگیریم و با نگاهی انتقادی به استوره‌های خود بنگریم.

علی‌اصغر توفیق، مشاور وزیر صنعت، تجارت و معدن و بنیان‌گذار دانشگاه علمی کاربردی، واپسین سخنران آیین رونمایی کتاب آرش کمانگیر، کار نازنین والاجم را از این‌رو که او با بی‌باکی وارد عرصه‌ای شده است که شناخت و پرداختن به آن با کاستی‌هایی روبه‌رو است ارزشمند دانست و گفت: تا آن‌جایی که من می‌دانم بیش‌تر کتاب‌های حوزه‌ی تاریخ و اسطوره از نویسندگان خارجی است و ما کم‌تر در این زمینه کار کرده‌ایم. این در حالی است که ما دارای استوره‌های کهن و مفاهیم اسطوره‌ای و اسطوره‌پردازی زیادی هستیم و با وجود این داشته‌های ارزشمند فرهنگی در زمینه‌ی ادبیات و ادبیات استوره‌ای جهان بایسته است که کتاب‌های نگارش شده‌ی نویسندگان ایرانی در این حوزه به دیگر زبان‌ها برگردان شود.

رونمایی از کتاب «آرش کمانگیر و دیگر اسطوره‌های جهان» پنج‌شنبه 12 اسفندماه 1395، ساعت 16 در عمارت رو‌به‌رو با باشندگی شماری از دوست‌داران ادبیات و فرهنگ ایران برگزار شد.‌

1

2

استاد محمد رحمانیان

3

4

5

6

دکتر میلاد وندایی، پژوهشگر و باستان شناس

7

 دکتر مهدی حجوانی

8

9

10

نازنین نانا والاجم، نویسنده‌ی کتاب آرش کمانگیر

نا11

دکتر علی اصغر توفیق

12

13

فرتور از یسنا کیان است

1919

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بسیار با مهر و شورانگیز یادآوری از اسطورهای " سرزمین کهن " ایران..!!

    ابوالفضل بهشتی : اتحادیه اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30