لوگو امرداد
اسفندیار اختیاری:

فرهنگ ایران میان مرد و زن در تحصیل تفاوت نمی‌گذارد

نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس در برنامه‌ی سپاس‌داری از دهشمندان مدرسه‌ساز در دبیرستان دخترانه‌ی نوشیروان‌جی تاتا گفت فرهنگ ایران در تحصیل میان زن و مرد تفاوت نمی‌گذارد.

اسفندیار اختیاری گفت: دهشمندان مدرسه‌ساز کسانی هستند که می‌دانند بزرگ‌ترین سرمایه‌ی یک کشور نیروی انسانی است. زمانی که درباره‌ی مدرسه‌سازی و آموزش و پرورش سخن می‌گوییم یادمان می‌رود که بگوییم ایران‌زمین افتخارش به فرهنگ و مردمان و شیوه‌ی تفکرش است. شیوه‌ی تفکر ایرانی را می‌توانیم در این آموزشگاه ببینیم. ۸۰ سال پیش که کمتر کسی برای مدرسه‌سازی پول می‌داد، این آموزشگاه ساخته شد تا همه‌ی فرزندان ایران‌زمین در آن درس بخوانند.

وی افزود: ما زرتشتیان در شهر یزد ۴۲  مدرسه ساخته‌ایم و نخستین مدرسه را برای بانوان ایران‌زمین ساختیم. هیچ کشوری نمی‌تواند پیشرفت کند در حالی که بگوییم یک قشر آن نیازی به درس خواندن ندارند، این فرهنگ ایران است که میان مرد و زن فرق نمی‌گذارد و می‌گوید همه باید تحصیل کند. هنگامی که مدرسه می‌سازیم، به فرزندمان یاد دهیم که برای هیچ‌کس تفاوت قایل نشوند.

اختیاری سپس با اشاره به دومین جایزه‌ی اسکار ایران گفت: امروز یکی از مردم ایران برنده‌ی جایزه‌ی جهانی اسکار شد، به نام اصغر فرهادی. اما نپذیرفت که به کشور میزبان برود و جایزه‌اش را دریافت کند، زیرا به مردم ایران توهین شده بود. او دو تن را به نمایندگی از خود فرستاد؛ انوشه انصاری و فیروز نادری که در زمینه‌ی هوا و فضا فعالیت دارند. فیروز نادری درباره‌ی این گزینش گفته است “ما برگزیده شده‌ایم تا بگوییم انسانیت هیچ خد و مرزی ندارد، زیرا زمانی که از آسمان نگاه می‌‌کنید هیچ مرزی در زمین نیست.” از یاد نبریم که این افراد در مدارس ایران‌زمین درس خوانده و بزرگ‌ شده‌اند، همانند جان‌سپاران آتش‌نشان.

نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس درباره‌ی بودجه‌ی امسال گفت: امسال افزون‌بر بودجه‌ی معمول آموزش و پرورش، ۱۸۰۰ میلیارد تومان به مدرسه‌های ایران ویژه شده است. ولی این‌ها رقم‌هایی نیست که بتوان با آن همه‌ی آموزشگاه‌های ایران را سر و سامان داد و حتما با وجود افرادی که دلشان برای ایران و آینده‌ی آن می‌سوزد این مدارس آباد خواهند شد.

عسگری، مدیر دبیرستان انوشیروان، دیگر سخنران این برنامه گفت: ما امروز در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا از یک اندیشه‌ی نیکو که باعث شده مکانی برای آموزش دختران ایرانی ساخته شود، یاد کنیم. و یادی کنیم از کسانی که برای ساخت یک آموزشگاه و آموزش دختران و مادران ایرانی گام برداشته‌اند.

وی سپس با یادی از راتن‌بایی بانجی (جی تاتا) که دبیرستان نوشیروان با دهش او ساخته شده است، افزود: این تفکر از سوی یک مادر و یک بانوی محترم وجود داشته که این مدرسه بنیان گذاشته شد.

مدیر دبیرستان نوشیروان در دنباله یادآور شد: شاید بنای ساختمان دبیرستان نوشیروان قدیمی باشد اما ما به آن افتخار می‌کنیم، زیرا دختران ما ۸۰ سال در این آموزشگاه آموزش دیده‌اند.

وی در پایان سخنانش از شورای معاونان آموزش و پرورش بابت بازسازی تالار اجتماعات دبیرستان انوشیروان و همچنین انجمن زرتشتیان تهران برای پشتیبانی از این آموزشگاه سپاس‌داری کرد.

یوسف‌پور، مدرس دانشگاه آزاد نیز در سخنرانی خود گفت: بنابر گفته‌های مقام معظم رهبری، دهشمندان مدرسه‌ساز راه جهاد مقدس را پیشه کرده‌اند؛ کسانی که شادی را برای فرزندان ایران پدید آورده‌اند و لطف خداوند شامل آن‌ها خواهد شد.

وی سپس از زبان برخی دهشمندان مدرسه‌ساز سخنانی را برای باشندگان گفت و افزود: دهشمندان مدرسه‌ساز تجارت معنوی، الهی و انسان‌سازی دارند.

مطهر، مسوول حراست آموزش و پرورش منطقه ۶ نیز دیگر سخنران برنامه بود که درباره‌ی انجام کار خیر و پاداش آن سخن گفت و این آمار را اریه داد: بر پایه‌ی آخرین آمار کشور، بیش از ۲۰ هزار مدرسه‌ی خیرساز داریم که ۳۵ درصد کل مدارس کشور را تشکیل می‌دهند. برخی از دهشمندان مدرسه‌ساز خارج از کشور هستند.

وی افزود: ما همچنین ۶۰۰ هزار دهشمند مدرسه‌ساز در کشور داریم که در سطوح گوناگون در کار مدرسه‌سازی یاری‌رسانی کرده‌اند. بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز نیز در آموزشگاه‌های خیرساز درس می‌خوانند.

او در پایان نوید داد که در منطقه‌ی ۶ آموزش و پرورش درصدد آن هستند تا نخستین مدرسه‌ی خیرساز با دهش دانش‌آموزان را بنیان نهند.

برنامه‌ی سپاس‌داری از دهشمندان مدرسه‌ساز از ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه‌ی دوشنبه، نهم اسفندماه ۱۳۹۵ خورشیدی در دبیرستان دخترانه‌ی نوشیروان‌جی تاتا برگزار شد.

1

در بخش‌هایی از برنامه نماهنگی درباره‌ی نیازهای بازسازی ساختمان و تجهیز آموزشگاه نوشیروان برای باشندگان پخش شد. در این نماهنگ توضیح داده شد که این آموزشگاه با کوشش انجمن زرتشتیان تهران و همراهی انجمن ایرانی بمبئی، با سرمایه‌ی راتن‌بایی بانجی و همیاری نوشیروان‌جی تاتا ساخته شده است.

2

3

آغاز برنامه با گاتهاخوانی

4

مجری برنامه

5

از راست: کامبیز میزانیان، هموند کمیسیون دینی فرهنگی انجمن زرتشتیان تهران

6

عسگری، مدیر دبیرستان نوشیروان‌جی تاتا

7

گروه سرود دبیرستان نوشیروان

8

9

33

11

از راست، میترا نمیرانیان، هموند کمیسیون دینی فرهنگی انجمن زرتشتیان تهران

12

یوسف‌پور، مدرس دانشگاه آزاد

13

14

پروین خدادادی، معاون دبیرستان نوشیروان

15

گروه همخوانان قرانی

16

17

18

اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس

19

مهران شالی، رییس آتشنشانی منطقه حسن آباد

20

سپاس‌داری مینا شالی از پدرش مهران شالی به عنوان یکی از آتش‌نشانان فداکار میهن

21

22

دلارام اصغری دکلمه‌ای درباره‌ی دهشمندان مدرسه‌ساز خواند

23

اجرای گروه تیاتر دبیرستان نوشیروان

24

25

26

27

مطهر، مسوول حراست منطقه‌ی ۶ آموزش و پرورش

28

سپاس‌داری از کامبیز میزانیان به نمایندگی از انجمن زرتشتیان تهران (مالک دبیرستان نوشیروان‌جی تاتا) و دهشمندان مدرسه‌ساز؛ رستم یگانگی، فخاری و بصیرت‌پور در پایان برنامه

29

30

کادر آموزشی دبیرستان نوشیروان‌جی تاتا

31

32

فرتور از همایون مهرزاد است.

4585

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. نماینده محترم و انجمن زرتشتیان همت کنند و اجاره دو سال گذشته این مدرسه را که در اختیار آموزش و پرورش گذاشتند بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09