لوگو امرداد
جشنواره‌ی خیریه‌ی روشنای امید برگزار شد

خانه‌ای از نو بسازیم

جشنواره‌ی خیریه‌ی بنیاد روشنای امید ایرانیان، در راستای شناخت یکی از مهم‌ترین دردهای اجتماعی و فراهم کردن مسکن امن و کارآفرینی برای جوانان مستقل شده‌ی زیر پوشش سازمان بهزیستی، از چهارم تا ششم اسفندماه 1396 خورشیدی، در مجموعه‌ی فرهنگی، ورزشی تلاش تهران برگزار شد.

بابک سرانی‌آذر، از داوطلبان روابط عمومی این جشنواره در گفت‌وگو با امرداد گفت: پیش از هر چیز باید بگویم که خیریه‌های با پیشینه‌ی بیش از 30 سال و حتا مربوط به پیش از انقلاب، در موارد گوناگون افراد زیر پوشش خود را پشتیبانی کرده‌اند. بنیاد خیریه‌ی روشنای امید هم در همین راستا نزدیک به دوسال پیش بنیان‌گذاری شد. این بنیاد خیریه با شناسایی یکی از دردهای هازمان(:جامعه) که البته شناخته شده بود اما به آن بها داده نمی‌شد، بر آن شد که برای جوان‌هایی که پس از 18 سالگی از بهزیستی بیرون می‌آِیند و به باور ما به استقلال می‌رسند شرایطی فراهم کند که در جامعه رها نشوند. اگرچه بهزیستی به خویشکاری(:وظیفه) خود در برابر این کودکان عمل کرده است و مددکاران دلسوز بهزیستی همواره کار خود را درست انجام می‌دهند اما از آن‌جا که این جوانان پس از بیرون آمدن از بهزیستی با کوله‌بار و کوهی از دشواری‌ها، بدون مهارت، آگاهی و سرمایه و گاه با برخی فقرهای فرهنگی که شوند(:علت) آن دور بودن از فضای اجتماعی است، وارد جامعه می‌شوند و گاه به نخستین پیشنهاد یا فرصت کاریِ درست یا نادرست پاسخ مثبت می‌دهند که این پاسخ ممکن است پیامدهای ناگوار و خطرناکی در پی داشته باشد.

وی افزود: بنیاد روشنایی امید این توانایی را داشت که در آغاز بنیان‌گذاری، از کودکان سرطانی، شیرخوارگاه‌ها و یا کودکان کار پشتیبانی کند، اما تصمیم بر این شد که به این درد تازه شناخته شده بپردازیم. تاکنون نزدیک به دویست جوان دختر و پسر زیر پوشش بنیاد امید روشنایی ایرانیان درآمده‌اند. برآیند ماه‌ها پژوهش نشان داد که نخستین نیاز این جوانان مسکن امن است. یعنی نخست این جوانان باید از مسکن امن برخوردار باشند تا پس از آن به نیازهای دیگر آنان مانند مهارت‌های کاری و مهارت‌های زندگی رسیدگی شود البته این بنیاد در پی ایجاد بهزیستی دیگری نیست اما برای رها نشدن این جوانان به یک‌باره و بدون برنامه در هازمان، اقدام به خرید چندین خانه و بازسازی این‌خانه‌ها برای این جوانان کرده است. از سویی این بنیاد برای بالا بردن مهارت کاری و مهارت زندگی، برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای والبته کلاس‌های روان‌درمان‌گری برای این جوانان را در برنامه‌های خود جای داده است. می‌توان گفت امروز هیات مدیره با توجه به سخت‌گیری و وسواسی که در این‌باره دارد پیشرفت 80 درصدی را در این دوسال در چشم‌انداز خود در نظر گرفته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون تنها 200  جوان زیر پوشش بنیاد قرار گرفته‌اند گفت: شوربختانه درد بسیار گسترده است و سالی نزدیک به 4000 جوان 18 ساله از بهزیستی بیرون می‌آیند و این نشان‌دهنده ژرفای این درد اجتماعی است. به تعبیر گزارشی از روزنامه‌ی شهروند این جوانان دوبار سر راه گذاشته می‌شوند، نخست در کودکی و بار دوم در 18 سالگی. چشم‌انداز بنیاد این است که بتواند تا پایان سال 1396 خورشیدی شمار جوانان زیر پوشش خود را به 500 تن برساند. اگرچه کمبود امکانات کار را سخت می‌کند. بیرون آمدن 4000 جوان 18 ساله در سال و پیوستن این جوانان به هازمان بدون مهارت و پشتوانه هشداری جدی است، چرا که 18 سالگی اگر چه برای بسیاری از جوانان سنی پرهیجان است، برای این جوانان کابوسی هراسناک است. این جوانان از سویی بیرون آمدن از بهزیستی و ورود به زندگی اجتماعی را خوشایند می‌بینند اما از سوی دیگر از رها شدن در هازمان بدون پشتوانه و واپس‌زدگی از سوی اجتماع  هراس دارند.

سرانی‌آذر با عنوان این‌که‌ بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، اعتیاد، بزهکاری‌ها و تجاوزهای جنسی برآمده از 18 سالگی ضعیف است، تاکید کرد که برای سلامت جامعه باید به این سن پر تلاطم توجه بیش‌تری بشود و امیدوارم بنیاد روشنای امید بتواند به‌دور از شعار و با عمل‌گرایی و البته با پشتیبانی مردم به چشم‌انداز پیش‌رو دست پیدا کند.

 

16

1

2

3

4

5

6

7

بابک سرانی‌آذر

8

9

10

11

12

محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیات دولت

13

14

احسان کرمی، مجری بازیگر و صداپیشه

15

فرتور از یسنا کیان است.

4585

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30