لوگو امرداد
بناهای تاریخی ایذه رو به ویرانی هستند

کوشک قاجاری نورآباد فروریخت

شکاف بر پیکره تنها سازه‌ی قاجاری در ایذه ، بخشی از کوشک نورآباد فرو ریخت.

فرماندار ایذه در این باره گفت: به دلیل بارش‌های چند روز گذشته و‌نفوذ آب در لایه‌های کوشک نورآباد تنها سازه‌ی دوره قاجار در این شهرستان قسمتی از این بنا فرو‌ریخت.
بخشی از تنها بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار در ایذه ، معروف به کوشک نورآباد(نورآباد یکی از محله های تاریخی و سرسبز ایذه و منطقه خان نشین قدیم) با نفوذ آب‌ در بین لایه های آن و عدم نگهداری این بنای تاریخی‌ازسوی اداره میراث فرهنگی به دلیل اختلاف مالکیت با شبکه بهداشت درمان ویران شد.
 در سال1387 این‌بنا توسط پایگاه پژوهشی آیاپیر بصورت صد در صد مرمت شد، اما چون مالکیت این سازه در‌اختیار شبکه بهداشت و ‌درمان‌بوده حفاظت از آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام نشده است.
در جلسه مشترکی که اخیرا با باشندگی(:حضور) مسوولان شبکه بهداشت و‌در‌مان و‌ میراث فرهنگی در‌محل فرمانداری برگزار شده بود قرار شد شرایط واگذاری این عمارت به میراث فرهنگی فراهم شود‌ و‌بهداشت درمان، کارهای لازم‌را در این باره انجام‌دهد که‌ شوربختانه کم‌کاری‌ها موجب صدمه بر‌پیکره این بنا شده است.
کوشک نورآباد مربوط به دوره قاجار است و در منطقه نورآباد شهرستان ایذه(استان خوزستان) واقع شده و این اثر در تاریخ 11 بهمن 1378 با شماره 2570 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طی برخی گفته‌های محلی سرداراسعد بختیاری رهبرانقلاب مشروطه و فاتح تهران و خواهرش سردار مریم بختیاری در این بنا به دنیا آمده و مدتی از عمر خود را در این جا زندگی کرده اند.
طی سخنان چندی پیش مسوولان میراث فرهنگی استان خوزستان قرار بر این بوده که تا پیش از پایان سال این بنای تاریخی بعنوان موزه مردم شناسی و خانه بختیاری مورد استفاده قرار گیرد که با رخ دادن این حادثه باید دید که اقدام مسووولان در این باره چیست.
چندروز گذشته نیز توسط افراد سودجو تعدادی از قبرهای گورستان باستانی و تاریخی شیرهای سنگی شهسوار ایذه مورد تعرض و نابودی قرار گرفته بود و همچنین به محوطه باستانی کول فرح(معبد عیلامی نارسینا) خساراتی وارد شد.

1

2

3

4

کوشک نورآباد پیش از ویرانی

5

فرتور از مسعود اورکی است.

4585

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04