لوگو امرداد
سپاس‌داری از بنیان‌گذار دبیرستان گشتاسب

زرتشتیان پیشگام در مدرسه‌سازی

هموند کمیسیون فرهنگی و آموزشی انجمن زرتشتیان تهران در نشست سپاس‌داری از دهشمندان مدرسه‌ساز در دبیرستان دخترانه‌ی گشتاسب گفت: زرتشتیان امروزه بیش از ۴۲ مدرسه و چندین بیمارستان در ایران ساخته‌اند تا همه بتوانند از آن بهره ببرند. انجمن زرتشتیان تهران به دنبال بازسازی آموزشگاه‌های است زیرا می‌خواهد راه نیک‌اندیشان را ادامه دهد.

کامبیز میزانیان سپس درباره‌ی واژه‌ی نیک‌اندیش گفت: ما زرتشتیان به خیّران، نیک‌اندیش می‌گوییم، زیرا هنگامی که می‌خواهند چیزی را خیر کنند، به نیازهای جامعه نگاه می‌کنند و بر پایه‌ی آن دهش می‌کنند.

وی سپس با اشاره به سه اصل پیام اشوزرتشت گفت: اگر همه به دنبال اندیشه‌ی نیک، گفتار نیک و کردار نیک باشیم که در همه‌ی ادیان هم این سه مورد به گونه‌ای آمده‌اند، هیچ‌گاه به مشکلاتی که در کشورهای پیرامون خود می‌بینیم گرفتار نمی‌شویم.

اسفندیار، معاون متوسطه‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی ۶ دیگر سخنران این برنامه بود که با اشاره به همانندی‌های ادیان گفت: در کتاب بندهش یا دینکرد می‌خواندم که از زبان زرتشت و مادر او آمده است، هر جایی می‌رفتند سایه و هاله‌ای از نور همواره بالای سرشان بوده است که این نشان از برتر بودن زرتشت دارد و همین نکته را درباره‌ی بزرگان اسلام نیز داریم. ما در اینجا گردهم آمده‌ایم که از کار خیر و نیک سپاس‌داری کنیم.

وی افزود: سپاس‌داری از کار نیک در همه‌ی ادیان سفارش شده است. همانند نماز خواندن زرتشت که در بندهش آمده است و در دیگر ادیان نیز است. در قرآن به نیکی کردن و کار خیر امر کرده است و اگر ما نیکی کنیم، به خود نیکی کرده‌ایم. او سپس دهشمندان و نیک‌اندیشان را بزرگانی خواند که توانسته‌اند به یقین برسند من روایتی از یکی از معصومین خواندم که می‌فرمود کسانی که کار نیک می‌کنند توانسته‌اند به یقین برسند که اگر نیکی کنید خداوند به شما نیکی خواهد کرد.

مسوول آموزش و پرورش منطقه‌ی ۶ در دنباله‌ی سخنانش از درس ملی در آموزش و پروش سخن به میان آورد و گفت: در آموزش و پرورش کتابی داریم با نام سند تحول بنیادین که مانند قانون اساسی آموزش و پرورش است. یکی از بنیان‌های این کتاب، آموزش درس ملی است. هدف این درس پرورش دانش‌آموزانی است که به حیات طیبه برسند.

وی ادامه داد: این درس ۵ عنصر دارد؛ نخست اندیشیدن است، کار خیر کردن با تفکر و اندیشیدن پیوند مستقیم دارد. دوم ایمان است و در همه‌ی ادیان هر کسی که ایمان داشته باشد، کار خلاف انجام نمی‌دهد و کار خیر انجام می‌دهد. سه مورد دیگر فراگیری دانش، عمل و اخلاق هستند که به شناخت خود، خدا، خلق و خلقت کمک می‌کنند.

«اسفندیار» هدف از درس ملی را پرورش انسان‌هایی خیرساز برای آینده‌ی کشور عنوان کرد که همه چیز را برای خود نخواهند و به هم‌نوع خود نیز یاری رسانند.

وی سخنان خود را این‌گونه پایان داد: همه‌ی دهشمندان و نیکوکاران برای همیشه ماندگارند و وظیفه‌ی ماست که از خیران مدرسه‌ساز سپاس‌داری کنیم و به فرزندان خود یاد دهیم که در این راه گام بردارند و همه‌ی ما این کشور را به مانند خانه و مدرسه و شهر خود بدانیم.

افسانه طاهری، مدیر دبیرستان گشتاسب نیز در سخنانی نکوداشت دهشمندان مدرسه‌ساز را یکی از زیباترین و بامفهوم‌ترین برنامه‌ها دانست و گفت: این‌گونه برنامه‌ها باید بسیار باشکوه باشند تا درخور این عزیزان باشد. هدف مهم‌تر در راستای برگزاری این دست برنامه‌ها این است که ما در میان بچه‌هایمان فرهنگ نیک‌اندیشی و دهشمندی را در چارچوب کارهای دانش‌آموزی گسترش دهیم. 

مدیر دبیرستان گشتاسب برخی از کارهای نیک‌اندیشانه‌ی دانش‌آموزان این آموزشگاه را چنین برشمرد: کار خیر انجام دادن حتما به داشتن تمکن مالی نیست، با کوچک‌ترین کار خیر و فداکاری نیز می‌توان در این را گام برداشت. برای نمونه روزنامه‌دیواری‌هایی که دانش‌آموزان با مفهوم دهشمندی و کارهای نی‌اندیشانه درست کرده‌اند و تلاش‌های شورای دانش‌آموزی برای گسترش این فرهنگ در آموزشگاه گشتاسب که جامعه‌ی کوچکی با هدف‌های بزرگ است. همچنین قلک‌هایی با نام «ما هم می‌توانیم مدرسه‌ساز باشیم» با ایده‌ی دانش‌آموزان در کلاس‌ها برای گردآوری دهش‌های مالی پخش شد.

حسین محمدی، فرنشین انجمن اولیا و مربیان دبیرستان گشتاسب هم با گفتن این‌که دهشمندان مدرسه‌ساز در دنیا و آخرت از پاداش کار خود بهره‌مند خواهند شد، از آمادگی انجمن اولیا و مربیان این آموزشگاه برای همکاری در همه‌ی زمینه‌های آموزشی با مسوولان دبیرستان گشتاسب سخن گفت.

سپاس‌داری از گشتاسب رستم فلفلی، بنیان‌گذار دبیرستان دوره‌ی یکم گشتاسب همزمان با هفته‌ی گرامی‌داشت دهشمندان مدرسه‌ساز، سه‌شنبه سوم اسفندماه ۱۳۹۵ خورشیدی در این آموزشگاه وابسته به انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد.

گفتنی است هفته‌ی گرامی‌داشت دهشمندان مدرسه‌ساز از ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۵ خورشیدی در شهر تهران در آموزشگاه‌هایی که به کوشش دهشمندان ساخته شده‌اند برگزار می‌شود.

24 

سرلک، مجری برنامه

1

2

3

روانشاد گشتاسب رستم فلفلی، بنیان‌گذار آموزشگاه گشتاسب

4

5

6

7

8

گاتهاخوانی از سوی نگین تیرداد و راییتی بهبودی

9

10

11

12

13

افسانه طاهری، مدیر دبیرستان گشتاسب

14

15

16

17

18

حسین محمدی، فرنشین انجمن اولیا و مربیان دبیرستان گشتاسب

19

خواندن نوشتاری درباره‌ی نیک‌اندیشی و فداکاری آتش‌نشانان از سوی ملیکا کوفی

20

21

اسفندیار، معاون متوسطه آموزش و پرورش منطقه ۶

22

خواندن نوشتاری درباره‌ی دهشمندان مدرسه‌ساز از سوی صفورا کاظمی

25

26

27

کامبیز میزانیان، هموند کمیسیون دینی، فرهنگ، آموزشی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران

28

کامبیز میزانیان لوح سپاس‌داری آموزشگاه گشتاسب را به نمایندگی از خانواده‌ی گشتاسب دریافت کرد

29

فرتورها از آتنا صمیمی است.

1362

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10