لوگو امرداد
چکیده‌ی نوشتارها و گزارش تصویری؛

گزارشی از ارایه‌های علمی دانشجویان زرتشتی

همزمان با فرارسیدن سیزدهمین همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور، پنجشنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی گروهی از دانشجویان زرتشتی به ارایه‌ی نوشتارهای علمی خود پرداختند.

در زیر گزارش و چکیده‌ای از این برنامه که به کوشش کانون دانشجویان زرتشتی در تالار لعل نوذر جممشیدیان برگزار شد، آمده است:

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

از راست: سیاوش مندگاری دبیر کانون دانشجویان زرتشتی، اسفندیار اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس

همایش علمی

مازیار خدیوی، دانشجوی مهندسی صنایع (پیاده‌سازی روش QFD و مدل‌سازی برای محصول پیتزا)

در بخشی از این ارایه آمده بود: كیفیت، یكی از مهم‌ترین معیارها برای به دست آوردن رضایت مشتریان در مراكز خدماتی-درمانی است. مروری بر كارهای انجام شده در زمینه‌ی بهبود كیفیت در مراكز خدمات درمانی، بیانگر توجه پژوهش‌گران بر ارایه‌ی ابزارهای كیفی برای ارزیابی كیفیت خدمات درمانی است. بیشتر ابزارهای كیفی كه در این پژوهش‌ها کاربرد فراوانی داشته‌اند، گسترش عملكرد كیفی Quality Function Deployment و تجزیه و تحلیل اثرات و حالات خطا Failure Mode and Effect Analysis هستند.

همایش علمی

فرهاد خدادادی شریف‌آباد، دانشجوی مهندسی برق علم و صنعت (ریاضیات می‌تواند برای همه جذاب باشد)

در این ارایه نخست، روش‌های نامناسب تدریس ریاضی که هم‌اکنون به کار برده می‌شود و شوند(:باعث) آن شده است که بسیاری از دانش‌آموزان از ریاضیات گریزان شوند بازگو شد و پس از آن روش‌های نوین و زیبایی که جذاب شدن ریاضی و دریافت بهتر آن برای دانش‌آموزان را در پی دارد، معرفی شد. همچنین روش‌هایی بازگو شد که افزون بر آموزش ریاضی، کارگروهی و خلاقیت دانش‌آموزان را نیز پرورش می‌دهد.

این مقاله از سوی دکتر مهناز فرودی داوری شد.

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

آرش دری، دکتری عمومی پزشکی (پیشگیری از سرطان به وسیله واکسن؛ از امید تا واقعیت)

در بخشی از این ارایه آمده بود: دنیایی را تصور کنید که در آن هیچ سرطانی نباشد زیرا افراد در برابر آن واکسینه شده‌اند. این آرزویی دور نیست. هم‌اکنون امکان این کار برای سرطان گردنه رحم که دومین عامل مرگ در میان سرطان‌های زنان است، وجود دارد.

این ارایه به شناسایی این ویروس (پاپیلومای انسانی) و روش مقابله با آن و در نتیجه مقابله با سرطان حاصله از آن پرداخت.

همایش علمی

همایش علمی

مهنوش یزدانی، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی – فیتوشیمی (در زندگی امروز گیاهان دارویی چه نقشی ایفا می‌کنند)

در این ارایه نخست روش‌های گوناگونی که گیاهان دارویی در زندگی امروزی به کار برده می‌شوند شناسایی شد. درباره‌ی واژه‌های عصاره، اسانس، مواد موثره و این‌که هر کدام چه تعریفی و چه تفاوت‌هایی با هم دارند، آگاهی‌هایی داده شد. با تعریف عرقی‌جات گیاهی و صنعت آن در ایران و این‌که چه چالش‌هایی دارند آشنا شدیم. درباره‌ی پیشرفت دانش گیاهان دارویی و پتانسیل ایران در این صنعت سخنانی گفته شد. این‌که از میان ۳۰۰ هزار گونه‌ی گیاهی کشف‌شده در جهان، هزار و ۷۰۰ گونه در ایران وجود دارد. در پایان نیز این‌که چرا دنیا به این سو گرایش پیدا کرده و ایران با چه چالش‌هایی در این زمینه روبه‌رو است، به گونه‌ی خلاصه مواردی بازگو شد.

همایش علمی

بهزاد بهزادی، دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه صنعتی شریف (نیمه‌ی پنهان نوآوری)

در این ارایه تلاش شد تا یکی از توانایی‌های مهم در خلاقیت به نام «اندیشه‌ی واگرا» اندازه‌گیری شود. برای این کار، نتیجه‌های پرسشنامه‌ای دربردارنده‌ی تست‌های کاربردهای جایگزین و اَشکال کامل‌نشده بود. در این پرسشنامه هفت پرسش دیده می‌شد که هر شرکت‌کننده دو دقیقه برای پاسخ‌گویی به آن‌ها زمان داشت و آرمان از این ارایه، تحلیل مجموعه پاسخ‌های گروه‌های سنی گوناگون بود. همچنین آشنایی با اندیشه‌ی واگرا و تعریف فرد خلاق دیگر آرمان این ارایه بود.

همایش علمی 

همایش علمی

آبتین اختری، دکتری پزشکی عمومی (بررسی تاثیر رژیم محدودیت کالری وResveratrol  بر غلظت sirtuin 1 در سرم و بیان ژنی آن)

Sirtuin1 نقشی برجسته در بیولوژی عروقی بازی می‌کند و روی تشکیل آترواسکلروز وابسته به سن تاثیر می‌گذارد. در جانوران سیستم sirtuin قویا توسط Resveratrol و محدودیت کالری تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما بازگویی آن در انسان‌ها اثبات‌شده نیست. این پژوهش تاثیرات Resveratrol و محدودیت کالری روی غلظت سرمی sirt1 و بیومارکرهای سلامتی را بررسی کرد.

همایش علمی

نازنین گشتاسبی، دانشجوی دکتری عمومی دارو سازی (آلزایمر را با پیری اشتباه نگیریم)

در این ارایه تلاش بر آن بود تا در مورد بیماری آلزایمر آشنایی بیشتری داده شود و به پرسش‌هایی از این دست که آیا روش درمان یا کنترلی برای این بیماری وجود  دارد؟ چه کسانی ممکن است بیشتر به این بیماری گرفتار شوند؟ روند پیشرفت این بیماری چگونه است و همچنین در این‌باره که این بیماری بر روی کدام بخش مغز را تاثیر می‌گذارد، پاسخ داده شود.

همایش علمی

پدرام مژگانی، دانشجوی مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر (روند تبدیل ایده به اختراع)

در این ارایه با مفاهیمی از جمله ایده‌ی استعداد خلاقیت فرد خلاق و نوآور و این‌که برای مراحلی که باید برای تبدیل یک ایده به عمل پشت سر گذاشت، سخنانی گفته شد.

 

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

همایش علمی

فرتور از آتنا صمیمی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09