لوگو امرداد

منظر باستان‌شناسی ساسانی و ارسباران به یونسکو می‌روند

farsمعاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مستندات، فیلم‌ها و گزارش‌های مربوط به پرونده منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران که بنا است برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۸ به یونسکو فرستاده شود را به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارایه كرد.

به گفته‌ی مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، زهرا احمدی‌پور، فرنشین(:رییس) سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری، میرهادی قره‌سید رومیانی، معاون حقوقی و امور استان‌ها، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و جمعی از کارشناسان در این نشست باشنده بودند و مستندها، فیلم‌ها گزارش‌های مربوط به دو پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی و پرونده ارسباران که برای ثبت‌جهانی سال ۲۰۱۸ به یونسکو فرستاده می‌شود به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داده شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال دو پرونده برای ثبت جهانی در زمینه‌ی میراث طبیعی و میراث فرهنگی برای ارسال به یونسکو آماده کرده است. با توجه به ارسال پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به یونسکو برای سال ۲۰۱۷، تصمیم بر این شد که معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل هفته آینده این پرونده‌ها را برای ثبت جهانی سال ۲۰۱۸ به یونسکو بفرستد.

یکی از این پرونده‌ها، پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس است که با همکاری باستان‌شناسان، فیلم‌برداران، مستندسازان و پژوهشگران در سه سال بررسی و تحقیق گردآوری شده و معاونت میراث مدیریت پرونده آن را بر دوش داشته اند. پرونده‌ی ساسانی از فیروزآباد آغاز می‌شود تا بیشابور و سروستان ادامه پیدا می‌کند؛ این بخش شامل مجموعه‌ای وسیع از جمله کاخ، شهر، غار و… است و پرونده‌‌ی مربوط به آن، سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه است.

ویژگی‌های منحصر به فردی مانند ساخته شدن نخستین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی بی‌مانند، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای نخستین بار نیز از ویژگی‌های پرونده‌ی ارسباران از استان آذربایجان شرقی است. جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه با همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است.

فرستادن این دو پرونده به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت جهانی سال ۲۰۱۸، آغاز هفته آینده انجام خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09