لوگو امرداد
«توفان چم» در خانه‌های روستایی ایران

عکس عکاس زرتشتی به نمایشگاه راه یافت

عکس زریر نجمی عکاس زرتشتی و از عکاسان «امرداد» در نمایشگاه دومین مسابقه عکس خانه‌های روستایی به نمایش در آمد.

عکس این هنرمند زرتشتی با عنوان «یزد، تفت، روستای زرتشتی‌نشین “چَم”» است و در ساعت 11 و 28 دقیقه‌ی روز 15 بهمن‌ماه 1391 خورشیدی عکاسی شده است. زریر نجمی پیرامون زمان گرفتن این عکس گفت: «در بی‌خبری مردم، هنگامی که روستاییان زرتشتی در حال برگزاری آیین دینی سالیانه‌ای به نام “گِشت” بودند، طوفانی از سوی شهر یزد با سرعتی زیاد روستای چَم و سرو 3500 ساله آن را درنوردید. به این گونه بادها مردم محلی “باد سیاه” میگویند. بلافاصله پس از آن، برف باریدن گرفت و همه را غافلگیر کرد.»

این مسابقه با باشندگیِ 1312 تن و 5278 اثر به مرحله‌ی داوری رسید که از این میان 122 اثر در محورهای مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیرات عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و سوانح طبیعی بر بافت و مسکن روستایی در دو بخش تک عکس و عکس‌های مقایسه‌ای به نمایش درآمد.

این نمایشگاه از پنج‌شنبه 30 دی‌ماه در موزه‌ی هنرهای دینی امام علی برپا شده و تا 21 بهمن‌ماه 1395 خورشیدی ادامه خواهد داشت. به جایگاه نخست مسابقه عکس “خانه‌های روستایی” در بخش اول (تک عکس) سى میلیون ریال، جایگاه دوم بیست میلیون ریال، جایگاه سوم ده میلیون ریال پیشکش شد. در بخش دوم (عکس‌هاى مقایسه‌اى در گذر زمان) به یک عکس با عنوان شایسته تقدیر نیز 20 میلیون ریال پیشکش شد.

دوست‌داران می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا 21 بهمن‌ماه 1395 خورشیدی به موزه‌ی هنرهای دینی امام علی واقع در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیاری بروند. عکس‌های این نمایشگاه در کتابی به چاپ رسیده و در موزه به فروش می‌رسد.

 

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. با بهترین شادباش ها به ایشان ، عکس پرمعنا و گویا ئی هست. امیدوارم همانند گذشته پیروز باشند .

  2. زریر عزیز، تبریک می گویم. آرزو دارم همیشه پیروز و موفق باشی و سربلند. به امید پیروز ی های بهتر و زیباتر از تو.

  3. با بهترین شادباش ها به ایشان ، عکس پرمعنا و گویا یی هست. امیدوارم همانند گذشته پیروز باشند .

  4. عکس‌های زریر برای من مصداق بارز "کار نیکو کردن از پر کردن است"می‌باشد. ازنظر من این اتفاق به صورت اتفاقی برای "زریر" هنرمند فرهنگی دوست داشتنی جامعه‌مان پیش نیامده، بلکه این حاصل حضور مداوم و عکاسی مستمرش از بناها، مکانها و مراسم زرتشتی بوده، که باعث خلق چنین اثری شده است. "زریر جان" خدا قوت، به امید پیروزی و کامیابی هرچه بیشتر در مراحل بعدی و بالاتر.

  5. با آرزوی بهترینها و شاد باش به فرزانه گرامی و دوست بزرگوارم زریر جان
    شاد زیوی تا زیوی به کامه زیوی

  6. با درود فراوان و خدا قوت خدمت زریر عزیز و گرامی . امیدوارم همواره تندرست و شادکام باشید.

  7. درود و شادباش بسیار به زریر نجمی گرامی
    امید که همواره خبرهای خوش و پیروزی شما را بشنویم و ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30