لوگو امرداد

خوردن کتاب ها در هفته‌ی کتاب

کودکان خردسال هموند خانه‌ی کتاب‌دار کودک و نوجوان و ترویج خواندن، در هفته گرامی‌داشت کتاب‌خوانی، با گزینش کتاب‌های خوراکی، پس از خواندن کتاب‌ها، کتاب‌هایشان را خوردند.
به‌گزارش تارنمای امرداد، آرمان گشایش خانه کتاب‌‌دار کودک و نوجوان و ترویج خواندنِ کودکان در سال 83 خورشیدی، توجه کودکان و خانواده‌ها به سوی کتاب و کتاب‌خوانی بود و در این سال‌ها کوشش‌های بسیاری برای جلب خانواده‌ها کرده‌است.
ندا موحدی‌پور هموند شورای سرپرستی خانه کتاب درباره کوشش‌های این مجموعه به امرداد گفت: «در این خانه سه کتابخانه کودک، نوجوان و خانواده وجود دارد که در مناسبت‌ها، کارگاه‌های آموزشی گوناگونی را برگزار می‌کند.
سال گذشته جشن کتاب‌های خوردنی با همیاری مربیان خانه و بهره‌گیری از کتاب‌هایی که برای کودکان کار شده‌بودند، برگزار شد و آرمان‌مان از برگزاری جشن این بود که آیا خواندن هم می‌تواند مانند خوراکی‌ها، بخش جداناپذیری از زندگی روزانه قرار گیرد! همان‌گونه که خوردن به انسان بسیار نزدیک است خواندن هم نزدیک شود.»
وی در ادامه افزود که خوردن به گونه یک عادت درآمده و مانند کتاب‌خوانیِ درست، خوردن خوراکی‌های شایسته هم از یادها رفته و باید نگاهی دوباره به خوراکی‌هایمان بکنیم.
موحدی‌پور هموند شورای خانه کتاب‌دار کودکان و نوجوانان در پایان سخنانش گفت: «در آغاز بایستی مادران از خواندن کتاب لذت ببرند تا بتوانند هیجان خواندن را به فرزندان‌شان انتقال دهند. امسال با این هم‌اندیشی نزدیک به 30 عنوان کتاب خوراکی به وسیله آموزگاران برگزیده و با آموزش‌های لازم، جشن کتاب‌های خوراکی با همیاری مادران و کودکان هموند کتابخانه، در خانه کتاب برگزار شد.»
حمیده ابراهیمی مادر نازنین و محمد از هموندان خانه کتاب که با فرزندان خود شخصیت‌های داستانی کتاب را به گونه خوراکی پخته و در جشن باشنده بودند درباره جشن کتاب‌های خوراکی گفت: «هر کودکی با همیاری مادرش کتابی را برگزیده و شخصیت‌های کتاب را به گونه خوراکی درست و به خانه کتاب آورده‌است. در جشن بایستی کودکان نخست داستان کتاب را بازگو کنند و سپس کتاب‌های خوراکی را خواهیم خورد.
کودکان باشنده در جشن از یک سالگی به خانه کتاب آمده‌اند و مادران پس از آموزش‌های لازم با فرزندان خود درست خواندن را تمرین می‌کنند تا کودکان بتوانند پس از درک داستان، آن را بیان کنند. ریزبینی در درست نگاه کردن و خواندن، انگیزه‌ای شده که کودکان هموند خانه کتاب هر چیز خواندنی را با هیجان بسیار نگاه می‌کنند.»
لیلا کفاش‌زاده کارشناس پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی در این جشن کتاب‌های برگزیده را چنان با گیرایی برای کودکان خواند که همگی آرام به همه داستان‌ها گوش کردند. این کارشناس درباره روز جهانی کتاب‌های خوراکی گفت: « در جهان یک روز را برای کتاب‌های خوراکی برگزیده‌اند و در ایران برابری آن با نوروز، در هفته کتاب گرامی داشته می‌شود.
درست کردن کتاب‌های خوراکی روشی برای رواج کتاب‌خوانی است تا کودکان افزون بر خواندن کتاب‌ها، آن‌ها را دوست داشته باشند.»
کفاش‌زاده افزود: «خانه کتاب همیشه ریزبینی جالبی در روش‌های کتاب‌خوانی دارد و امسال هم بدین‌گونه جشن را برگزار کرده‌است. افزون برآن قرار است هر ماه کتابی را به عنوان «کتاب ماه» برای دوست‌داران معرفی کند و در کنار آن به مادران چگونگی درست خواندن کتاب را آموزش دهند.»

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان
لیلا کفاش زاده

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

کودکان

فرتورها از مارال آریایی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05