لوگو امرداد
در نشست انجمن خیریه درمانی زرتشتیان مطرح شد:

دین زرتشتی، دین ارتباطات است

نشست انجمن خیریه درمانی زرتشتیان با درون‌مایه‌های «کم‌خونی، فقر آهن و راه‌کارهای درمانی»، «هپاتیت B و واکسیناسیون» و «سواد رسانه‌ای، ضرورتی نو در زندگی» آدینه، ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی در تالار خسروی تهران برگزار شد.

دکتر آزیتا آذرکیوان، متخصص اطفال، فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی و هموند هیات‌علمی سازمان انتقال خون ایران نخستین سخنران این برنامه بود که در آغاز پیرامون نقش خوراک‌ها در پیش‌گیری از کم‌خونی و فقر آهن سخن گفت.

وی مصرف پروتئین‌های حیوانی به ویژه اگر با ویتامین ث خورده شود را بسیار در حل مشکل کم‌خونی موثر دانست. خوردن کلسیم و پروتئین‌های گیاهی همراه با مواد گوشتی و نخوردن چای پس از غذا از دیگر توصیه‌های این پزشک زرتشتی بود.

خوردن خوراک‌های غنی از آهن، منابع غذایی دارای ویتامین برای جذب بهتر آهن مانند میوه و سبزیجات، خشکبار و غلات و حبوبات جوانه‌زده به همراه گنجاندن گوشت قرمز و ماهی و مرغ در برنامه‌ی غذایی و برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست دیگر راه‌کارهای دکتر آذرکیوان برای درمان کم‌خونی وفقر آهن در بدن بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فولیک اسید در بدن اشاره کرد و گفت: فولیک اسید از مواد مورد نیاز برای ساخت گلوبول قرمز است و کمبود آن در سه‌ماهه‌ی نخست بارداری می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. فولیک اسید در همه‌ی مواد غذایی وجود دارد و کمبود آن در بیمارانی که همولیز مزمن دارند و هم‌چنین در افراد عادی با تنوع مواد غذایی کمتر رخ می‌دهد.

کمبود ویتامین B12 دیگر موردی بود که آزیتا آذرکیوان به آن پرداخت. وی این ویتامین را از مواد مورد نیاز برای ساخت گلوبول قرمز خواند و گفت: این ویتامین تنها در منابع حیوانی وجود دارد و گیاهان قادر به تولید آن نیستند. از این‌رو گیاه‌خواران ممکن است با کمبود B12 روبه‌رو شوند. وی ذخیره‌ی ویتامین B12 در کبد را بسیار خوب دانست و گفت: نشانه‌های کمبود این ویتامین پس از ۱۰ سالگی در بدن فرد رخ می‌دهد.

دکتر آذرکیوان در دنباله‌ی این برنامه به ارایه‌ی یک رژیم غذایی مناسب برای باشندگان پرداخت و سپس درباره‌ی بیماری هپاتیت وو گونه‌های آن سخن گفت.

وی با گفتن این‌که میزان شیوع بیماری هپاتیت در کشور ما ۳ و نیم درصد است، ایران را در رده‌ی کشورهای با شیوع متوسط این بیماری خواند. شناسایی گونه‌های هپاتیت، نشانه‌های آن و روش درمان آن‌ها از دیگر بخش‌های سخنرانی این بانوی زرتشتی بود.

 

دین زرتشتی، دین ارتباطات است

دکتر سید مهدی بنی‌هاشمی، رییس دانشکده‌ی ارتباطات دیگر سخنران این برنامه بود که پیرامون سواد رسانه‌ای سخن گفت. او با گفتن این‌که امروزه، خواندن و نوشتن به معنی داشتن سواد نیست، افزود: باید بدانیم که در زندگی هدف‌مان چیست و به کدام سو می‌رویم. از رسانه چه می‌خواهیم و نقش آن در زندگی ما چیست؟

وی درباره‌ی پژوهشی که بر روی چند خانوار ایرانی برای دریافتن نقش رسانه‌ها در زندگی مردم انجام شده است، سخن به میان آورد و گفت: در این پژوهش از چند خانواده خواستیم تا به مدت دو هفته تلویزیون نبینند. در این بازه‌ی زمانی روزی دو بار به آن‌ها سر می‌زدیم و رفتارهایشان را بررسی می‌کردیم. در سه روز نخست کمی سردرگمی و پرخاشگری در رفتار اعضای خانواده دیده می‌شد. اما افراد به سرعت الگوهای ارتباطی خود را اصلاح کردند و به گسترش رفتارهای ارتباط انسانی روی آوردند؛ مانند هم‌نشینی افراد خانواده.

بنی‌هاشمی درباره‌ی دیگر اثرات این پژوهش افزود: دعوت از دوستان و شام‌های خانوادگی، مطالعه، هم‌نشینی با خویشان و نشستن پای صحبت یکدیگر و گردش‌های بیرون از خانه، از دیگر اثرات دوری دو هفته‌ای از تلویزیون بود.

وی نتایج پس از انجام این پژوهش را اندیشه‌برانگیز خواند و گفت: ولی بلافاصله پس از بازگرداندن تلویزیون به این خانواده‌ها، همه‌ی عادت‌های پیشین آن‌ها بازگشت. این مورد جای اندیشه و بررسی بیشتر دارد. ما نمی‌گوییم که تلویزیون نبینید بلکه باید برای آن اندازه و برنامه‌ای در نظر گرفت.

وی نکته‌ی اندیشه‌برانگیز دیگر این پژوهش را در این دانست که آن‌ها برای یافتن ۱۰ خانواده‌ی که حاضر باشند به مدت دو هفته تلویزیون نبینند، همه‌ی ایران را گشته‌اند.

این استاد دانشگاه، چسبندگی شدید رسانه‌ای را یک مشکل جهانی دانست که کشورهای پیشرفته برای اداره کردن آن برنامه دارند. او تاثیر رسانه‌ها را تا آن اندازه دانست گاهی بیننده بر اثر دیدن فوتبال داد می‌کشد، در هنگام دیدن فیلم می‌گرید و پس از شنیدن خبر سکته می‌کند.

محسن بین‌هاشم در دنباله‌ی سخنانش پیرامون اعتیاد به رسانه سخن گفت و رخ دادن آن را بر اثر فعل و انفعال شیمیایی دوپامین در مغز خواند. وی در این‌باره افزود: اعتیاد به رسانه‌ها و بازی‌های رایانه‌ای دقیقا در همان بخش مغز رخ می‌دهد که بدترین گونه‌ی ابتلا به اعتیاد است.

او رسانه‌ها را دارای دو هدف کلی دانست؛ یکی هدایت و جهت‌دهی انگیزه‌ها و هیجان‌های مخاطبان و دیگری سامان‌دهی ماهیت و کیفیت یادگیری مخاطبان. و در ادامه با طرح این پرسش‌ها که چرا رسانه‌ها برای مخاطبان خود تا این اندزه زحمت می‌کشند؟ و این‌که چرا رسانه‌ها دوست دارند مخاطبان خود همه‌ی چیزهای خوب را بدانند؟ گفت باید به نیت رسانه‌ها نیز توجه داشت.

بین‌هاشمی در این بخش از برنامه که با پخش چند بریده‌ی فیلم و فیلم کوتاه همراه بود، درباره‌ی نقش ارتباطات در تعیین هوش انسان‌ها گفت: در قدیم IQ و EQ معیارهای سنجش هوش بودند، اما امروزه می‌گویند کسی باهوش است که ارتباطات هوشمندانه‌ای داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: دین زرتشتی، دین ارتباطات است. دینی که از ارتباط انسان با آفریننده، انسان‌های دیگر، طبیعت و عناصر آن سخن می‌گوید.

1

2

پذیرایی با آینه و گلاب و شیرینی از باشندگان

3

4

موبدیار راشین جهانگیری با خواندن بخش‌هایی از اوستا آغازگر برنامه بود

5

سیما بزرگ‌چمی، هموند انجمن خیریه درمانی، مجری برنامه بود

6

دکتر آزیتا آذرکیوان

7

8

9

10

دکتر سید محسن بنی‌هاشمی

11

12

فرتور از مژده شهریار است.

4585

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. برگزاری این جلسات بسیار مفید و آگاه کننده است .با توجه به اینکه بعضی از موارد مثل کمبود ویتامین D آنچنان شایع است که بنده و شما و خود آقایان و خانمها دکترهای عزیز هم به آن دچار هستند لذا چقدر خوب میشد با یک اقدام عملی (که اتفاقا هزینه آن هم ناچیز است) به فریاد فرزندان ما در مدارس میرسیدند.احتمالا لازم است تا بچه های مدرسه جمشید جم و گیو … مجبور به دریافت روزانه یا هفتگی مقدار معینی مکملهای ویتامین بنماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25