لوگو امرداد

پیاده‌روی هموندان شورای شهر تهران

نخستین پیاده‌وری مردمی هموندان (:اعضا) شورای شهر تهران به فراخوانی (:دعوت) کمیته گردشگری، میراث فرهنگی و بافت تاریخی از بخش جنوبی میدان ولی‌عصر آغاز و تا چهارراه بنی‌اکرم ادامه یافت.

به گزارش تارنمای امرداد، در این پیاده‌روی که برابر با روز تربیت بدنی بود، هشت‌تن از هموندان شورای شهر با همراهی گروهی از خبرنگاران و عکاسان در درازای مسیر پیاده‌روی با مردم به‌گفت‌وگو پرداخته و مشکلات آنان را تا اندازه‌ای بررسی و راهنمایی کردند و با برخورد نزدیک، بناهای با ارزش مهرازی (:معماری) و اجتماعی را شناسایی کردند.
خیابان ولی‌عصر به‌عنوان درازترین خیابان در خاورمیانه با چنارهای نامورش که به ثبت ملی رسیده، در چند دهه اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و با ساخت‌وسازهای ناهمگون، آمدوشد بیش از اندازه خودروها، خشک شدن درختان و نهرهای آن، هویت اصلی خیابان دیگر به‌چشم نمی‌آید.

پیاده روی
محمد حقانی فرنشین کمیته زیست‌بوم شورای شهرتهران

هموندان شورای شهر مشکلات مردم را تنها از تلویزیون نبینند
محمد حقانی فرنشین کمیته زیست‌بوم شورای شهرتهران در گفت‌وگو با خبرنگار امرداد پیاده‌روی هموندان شورای شهر را نمادین خواند و گفت: «ورزش افزون بر اثرات جسمی، اثرات روحی بیشتری دارد و به دید من بسیار نیک است هموندان شورای شهر برای پیاده‌روی به خیابان‌ها بروند و مشکلات مردم را تنها از تلویزیون نبینند؛ با برخورد نزدیک مسایل آن‌ها بهتر درک و رسیدگی کنند.»
این هموند شورای شهر از جایگاه خیابان ولی‌عصر در تهران امروزی گفت: «خیابان ولی‌عصر به عنوان محور طبیعی، تاریخی، فرهنگی و حتا محور آبی که در دو سویش دو نهر بزرگی جاری بود، چند سال پیش به ثبت ملی رسید.
این خیابان جزو درازترین خیابان خاورمیانه امروز کانون اقتصادی کشور است و می‎بایست برنامه اساسی و زیربنایی در آن صورت گیرد. نیاز است خودروها کنار گذاشته شده و پیاده راه‌سازی شود و مردم با وسیله همگانی مانند «بی.آر.تی» آمدوشد کنند.»
وی در پاسخ به پرسش «برنامه امروز ادامه‌دار خواهد بود» گفت: «شما که بخواهید یک بنای صد اشکوبه (:طبقه) بسازید باید از «پِی» آن آغاز کنید. پیاده‌روی امروز هر چند نمادین است ولی بی‌گمان سال دیگر با جنبش بیشتر صورت می‌گیرد.»
پاس‌داری از حریم آثار باارزش خیابان ولی‌عصر
سجاد عسگری دبیر کمیته پیگری خانه‌های تاریخی تهران، با نشان دادن سینما «رادیو فردا» که پس از انقلاب کاربری داروخانه‌ را داشت و پس از چند سال بسته شدن، رو به ویران است گفت: آیا بهتر نیست به‌جای ساخت سینمایی جدید، این سینما رو زنده کرد؟»
وی پس از رسیدن به روبه‌روی تیاتر شهر از دادن پروانه‌ برای ساخت برجی تجاری خبر داد و گفت: «مترو برآن است درست روبه‌روی تیاتر شهر، مجتمعی تجاری ـ اداری با بلندای سی‌متر بسازد. آیا نباید حریم تیاتر شهر و بناهای تاریخی و ارزشمندی که در این پیرامون وجود دارد، در نظر گرفته‌شود؟
این مکان پیش‍تر باغ بوده و امروز تنها چند درخت برجای مانده‌است. همان‌گونه که مرتضی طلایی خانه اتحادیه را به سرانجام رساندند، امروز هم امید داریم با همیاری شورای شهر توجه بیشتری به خیابان ولی‌عصر و بناهای ارزشمند آن شود.»

پیاده روی
محمد درویش، فرنشین دفتر آموزش و همیاری مردمی در سازمان حفاظت از محیط زیست

جهان 15 سال پیش به پیاده‌مداری رسید، ما بسیار دیر پیوستیم
محمد درویش به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط‌زیست، هموندان شورای شهر را در این پیاده‌روی همراهی کرد و به دید او ایران بسیار دیر به این گونه جنبش‌ها پیوسته‌است: «پیاده‌مداری و به‌کار نبردن خودروهای شخصی راه‌کاری است که جهان، نزدیک به 15 سال پیش به آن رسیده‌است. هنگامی که ما متوجه شدیم با دیگرگونی مبلمان شهری که باا افزایش تاخت‌وتاز خودروها روبه‌رو است، جنب‌وجوش شهروندان کم شد و هم‌اکنون بیش از 17 بیماری دامن‌گیر مردم شهرنشین است. سالانه نزدیک به 40هزار میلیارد تومان هزینه درمان این بیماری‌ها می‌شود که ریشه‌اش در لکنت ترابری شهری است. این یک آزمون پذیرفته شده‌است که ما بسیار دیر به آن پیوسته‌ایم.»
او در ادامه افزود: «خیابان ولی‌عصر می‌تواند به‌عنوان پیاده‌راهی بزرگ با آرمان پاس‌داری از چنارهای خاطره‌انگیز ولی‌عصر وکانون گردشگری شناخته‌شود.
اگر ما می‌خواهیم مشکل بیماری‌های دیابت، کبدچرب و بیماری‌های گوناگون قلبی و ریوی را حل کنیم و در ماه 293 تن در تهران کشته می‌شوند باید خودروها را کنار بگذاریم و به سوی کاهش ترافیک که سالانه ده‌هزار میلیارد تومان تنها در تهران خسارت به‌بار می‎آورد، بیست میلیون ساعت در روز عمر تهرانی‌ها در ترافیک هدر می‌رود.
از سوی دیگر آلودگی هوا و از همه چشم‌گیرتر که همواره به آن کم‌توجهی می‌شود، آلودگی صوتی است؛ بالاترین تحمل بشر 75 دسی‌بل است که شوربختانه بنا به پژوهش‌های انجام شده در تهران، زیرپل سیدخندان این شمارش 81 دسی‌بِل است. این‌گونه نیست که اگر 75 دسی‌بِل دوبرابر شود، خسارت دوبرابر می‌شود؛ هر دسی‌بل بالاتر، خطر آن دوبرابر افزایش می‌یابد که کندذهنی کودکان را به‌همراه دارد. وسیله ترابری موتوری مهم‌ترین عامل ایجاد آلودگی صوتی است.»
جشنواره شهرداران سبز
درویش به پرسش «در راستای برنامه امروز، سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه‌های دیگری در نظر دارد» چنین پاسخ داد: «سازمان به‌زودی جشنواره‌ای با نام «شهرداران سبز» را برگزار خواهد کرد و در آن به شناساندن ویژگی‌های یک شهر سبز و شهردار سبز خواهد پرداخت. شهری را سبز می‌گوییم که راه‌های پیاده‌روی آن بیشتر از راه‌های خودروهایش باشد و مردم با آسایش و آرامش بتوانند حتا بدون به‌کار بردن کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری کنند.
در این راستا از برخی بانک‌ها درخواست کردیم به کسانی که خواهان خریداری دوچرخ برقی هستند، بدون دریافت کارمزد تا نزدیک ده میلیون تومان وام داده شود.»
یه تهروونه و یه خیابان ولی عصر!
یکی از شهروندان تهرانی با نام عباس آقایی که از سال 86 تا به امروز با پخش رونامه و فروختن دوزاری و دست‌فروشی هزینه زندگی خود را درآورده‌است با دیدن مسوولان و خبرنگاران پیش آمده و دیدگاه خود را خیابان ولی‌عصر و نابسامانی امروز آن به خبرنگار امرداد گفت: «این‌جا یکی از بهترین خیابان‌ها بود پسین‌ها (:عصرها) از برخورد دوستانه مردم شاد می‌شدیم همه‌جا بوی عطر و ادکلن بود.
امروز همین چهارتا درخت را هم می‎برند و جلو آبی که به خیابان صفایی می‌داد و درختان نفسی تازه می‌کردند، گرفته شده‌است. من دور چند درخت را ریسمان بسته و هر از گاهی آب می‌دهم که خشک نشوند.»
او در ادامه گفت که این خیابان دیرینگی بالایی دارد؛ یک تهران است و یک ولی‌عصر! ولی اکنون به شکل چاله‌میدان درآمده‌است. آن‌زمان‌ها که همه فروشگاه‌ها کفش‌فروشی بود، پسین‌ها من روزنامه پخش می‌کردم؛ مردم همه خانوادگی برای خرید و گردش به‌اینجا می‌آمدند.
تازه پس از 9 شب اینجا رونقی دیگر می‌گرفت ولی اکنون ساعت هشت به‌مانند شهر مردگان درمی‌آید. امروزه به‌گونه‌ای شده که مردم از دست‌فروش‌ها و دست‌فروش‌ها از مغازه‌دارها بیزارند. هر چه باشد دست‌فروش‌ها هم خانواده دارند و می‌خواهند زندگی کنند و البته مغازه‌دارها هم حق دارند زیرا هزینه آب، برق و مالیات می‌پردازند. خواهش داریم به‌گونه‌ای سامان‌دهی شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب.»
تا هنگامی که دیدگاه ما دیگرگون نشود، شهر خودرو محور خواهد ماند
هنگامی که هموندان شورای شهر به چهارراه نبی‌اکرم رسیدند هر کدام رای خود را پس از دیدار با مردم و مشکلات موجود سخنانی را بیان کردند و احمد دنیامالی فرنشین کمیسیون آبادانی و ترابری شورای شهر تهران نیز گفت: «ما باید بیشتر با مردم در پیوند باشیم تا آنان آزادانه مشکلات خود را بیان کنند و امروز مردم برخی مشکلات را گفتند که بی‌گمان در برنامه‌های آینده موثر خواهد بود.
اگر بخواهیم انسانی برخورد کنیم باید شهروندان در برتری سرپرستی شهری قرار بگیرند؛ تا هنگامی که دیدگاه ما و سرپرستان شهر دیگرگون نشود، شهر خودرو محور خواهد ماند. ما باید کوشش بکنیم کارکردهای‌مان تنها آرامش‌دهنده (:مسکن) نباشد و اساسی مشکلات را کنار بگذاریم.» 

پیاده روی 
 

پیاده روی
مرتضی طلایی، جانشین سرپرست شورای شهر تهران

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی
احمد حکیمی پور، فرنشین کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی
گفتمان مرتضی طلایی با شهروندان

پیاده رویمردم از فرصت به دست آمده برای بیان مشکلات خود بهره گرفتند

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی

پیاده روی،
پس از رفتن هموندان (:اعضا) شورای شهر دست‌فروشان بساط خود را دوباره چیدند

پیاده روی

پیاده روی
نمایی از بنای خیابان ولی‌عصر

پیاده روینمایی دیگر از بناهای خیابان ولی عصر
پیاده روی
نابسامانی در نمای بناها، درختان و پیاده‌رو در نامدارترین خیابان پایتخت

پیاده روی

روزگاری این خیابان باغ بود، باغ ها که از بین رفتند جایشان بناها و خیابان‌های نازیبا آمد.

پیاده روی

فرتورها از مارال آریایی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03