لوگو امرداد

برنامه‌های فردا، 30 شهریورماه

در گاهشمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روز بخش می‌شود كه هر روز به نامی آراسته است. فردا پنجمین روز ماه مهر در گاهشمار زرتشتی است. نام این روز «سپندارمز» است.

آرمیتی یعنی پاکدلی و یک‌رنگی، عشق و فروتنی و آرامش. در زبان پارسی امروزی به آرمئیتی اسفند(اسپند) می‌گوییم. واژه‌ی آرمئیتی برابر واژه Aramato ودایی است. آرمئیتی به‌گونه‌ی بانو است و نماینده مهروزی، عشق، فروتنی و باورمندی‌ست. انسان به یاری آرمئیتی می‌کوشد که از اشا پیروی کند. جایگاه آرمئیتی در آیین زرتشتی آن‌چنان بالاست که گاهی مادر پارسایی Ashi Vanghuhi خوانده می‌شود. در وداها نیز «آرماتی» که همان آرمئیتی است پیوندی نزدیک با اشا دارد.آرامش پس‌آمدی است از چیرگی به خود و سهش‌های ویرانگر درونی انسان.

این واژه در اوستا «سپنتا آرمییتی» و به چم بردباری و فروتنی سپند است. این امشاسپند در جهان مینوی نماد بردباری، شکیبایی و از خودگذشتگی است و در جهان مادی نگهبان مادر زمین است. خویشکاری سپندارمز، خرم و پاک و آباد و بارور نگه داشتن زمین است. خشنودی سپندارمز هنگامی فراهم می‌شود که روی زمین کشت و کار شود. ایزدان آبان، دین و ارد از یاران امشاسپند سپندارمز است. مسعود سعد سلمان گوید: «سپندارمز روز خیز ای نگار / سپند آر ما را و جام می آر». چه نیکوست در این روز آغاز به ساختن و آبادانی کردن.

در زیر برخی از برنامه‌های فرهنگی این روز برای دوست‌داران آمده است:

1

«زمین بازی» نام واپسین نمایشگاه طراحی و چیدمان محمد فروزنده است. این نمایشگاه به درگیری‌های جناحی و حتا فرا منطقه‌ای اشاره دارد. دوست‌داران می‌توانند از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره 26، واحد 3، گالری 26 بروند.

  

2امید بیدقی نمایشگاهی با نام «زندگی» را تا 31 شهریورماه برگزار می‌کند. این نمایشگاه مجسمه، از ساعت 17 تا 21 برپا است و دوست‌داران می‌توانند با رفتن به گالری «سایه» به نشانی نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی،  شماره 3 از این نمایشگاه دیدن کنند.

  

3نگارخانه مهروا میزبان نمایشگاه نقاشی گیلدا هاشم‌زاده است.« جهانت را از دیدگان من ببین» نام نمایشگاه است که از ساعت 17 تا 21 برپا است.

نشانی: خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره 38

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10