لوگو امرداد

خبرفردا، 29 شهریورماه

در گاهشمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روز بخش می‌شود كه هر روز به نامی آراسته است. فردا چهارمین روز از ماه مهر در گاهشمار زرتشتی است. نام این روز «شهریور» است.
خشترا وئیریا(شهریور) یعنی کردارنیک. نیروی مینویی. خواست اهورایی.

به واژه‌ی خشترا در زبان پارسی امروزی شهریور می‌گوییم و در زبان سنسکریت به خشترا کشتراkshatra گفته می‌شود چراکه در کیش هندوایرانی در روزگار باستان پیوند ویژه و پیچیده‌ای وجود داشته است. در آیین هند معنی نیرومندی را می‌دهد اما در آیین و دین ایرانی این مفهوم بسیار گسترده‌تر است. در پرتو کردارنیک و نیروی اهورایی است که شهریاری اهورایی بوجود می‌آید که در آن اشا به پیروزی کامل می‌رسد و انسان‌ها را از بدبختی و فرومایگی رهایی می‌بخشد. آرمان اشوزرتشت بر این است که همه مردم جهان در راه برقراری فرمانروایی راستی و درستی به تلاش و کوشش بپردازند. این تنها با برقراری حکومت راستینی است که انسان توانایی می‌یابد همه‌ی نمادهای تباهی در خود را که از دروغ سرچشمه می‌گیرد از میان بردارد و درستی را به‌جای نادرستی بنشاند. 
«خشترا وئیریا» نیروی چیرگی و فرمانروایی بر خود است. «خشترا وئیریا» نیروی فرمانروایی به سهش‌های(:احساسات) ویرانگر در جهان درونی انسان است. این واژه خشترا در گاتها ۶۲ بار آمده است. شهریور به چم «شهریاری و نیرومندی اهورایی» و در جهان مادی پاسبان فلزات است. شهریاری اهورایی از قانون اشا ( هنجار هستی ) بر می‌خیزد و همه‌ی جهان را در بر می‌گیرد. در این روز نیکوست به خواستگاری رفتن و زن خواستن. مسعود سعد سلمان می‌سراید: «ای تنت را ز نیکویی زیور / شهره روزی‌ست روز شهریور».
گل نماد این ماه گل لسپرغم است.

 

زرتشتیان

چهلمین نشست انجمن زرتشتیان تهران فردا دوشنبه، 29 شهریور 1395 خورشیدی از ساعت 18 و 30 دقیقه در محل نشست‌های هفتگی انجمن برگزار خواهد شد.

فرهنگی

khabarfardaنمایشگاه گروهی عکس آویشن تقوا شعار و نیما بالازاده از روز آدینه 26 تا 31  شهریورماه 1395 خورشیدی برگزار می‌شود. این نمایشگاه  از ساعت 16 تا 20 در گالری «گلستان» به نشانی خیابان دروس، خیابان كماسایی، پلاک 34 برپا می شود‌.این گالری در روزهای پنجشنبه بسته خواهد بود.

 

fardaنمایشگاه نقاشی گیلدا هاشم‌زاده با درون‌مایه‌ی «جهانت را از دیدگان من ببین» در گالری «مهروا» به نشانی خیابان کریم خان‌زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره 38 برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از 26 شهریورماه 1395 خورشیدی تا پنجم مهرماه ادامه دارد. گفتنی است این نمایشگاه از ساعت 17 تا 21 خواهد‌ بود.

 

نگار‌خانه «احسان» میزبان نمایشگاه نقاشی انفرادی ساحل طالیس‌چی با نام «عدالت» خواهد‌ بود. دوست‌داران می‌توانند برای بازید تا 31 شهریورماه 1395 خورشیدی از ساعت 16 تا 20 به این نگارخانه به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 بروند و از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30